27 september 2022

På gång hösten 2022




Jag tycker att hösten en fin årstid. Naturen bjuder på vackra färger och luften är behagligt frisk. 

Jag opererade min höftled för ett år sedan. Jag hade artros och fick en ny led insatt. Tiden efter operationen tränade jag på en fysioterapiklinik. Efter några månader fick jag fortsätta på egen hand. Självklart promenerar jag mycket eftersom jag har hund, men det räcker inte. Jag hade sådan tur att jag fick överta en motionscykel av min son. Den cyklar jag på regelbundet och gör också en del andra muskelstärkande övningar. Jag har återhämtat mig bra, men är fortfarande litet stel.



Jag har gått upp i vikt och behöver bli av med några kilon. För många år sedan använde jag mig av  Viktväktarnas metod för att gå ner i vikt. Den passade mig mycket bra och jag lyckades då gå ner 10 kilo på ett år.
Nu har jag lagt på mig igen. Tur nog hade jag recepten och den viktiga Pointsguiden kvar. Nu har jag använt recepten en månad och gått ner 1,5 kilo.  Härligt!
Som alla vet, är det ju fråga om att lägga om kostvanorna och sedan gärna fortsätta på den inslagna vägen...



Hunden Stella, som är 10 1/2 år gammal,  har ett litet blåsljud på hjärtat. Detta innebär att hennes hjärta måste kontrolleras regelbundet. Blir det värre och om hon visar att hon är besvärad, kan hon få medicin. Så här kan det se ut när man gör ultraljud på hennes hjärta.
Glädjande nog fick jag veta att hennes blåsljud inte förvärrats, så hon kan fortsätta att leva ett normalt liv. Självklart börjar jag märka att hon blivit äldre.


 
Viaplay visar en del gamla serier. Jag följer för närvarande Det lilla huset på prärien, som jag aldrig fick tillfälle att se, då den gick på 1980-talet. Den består av nio säsonger!  Det kommer jag aldrig att orka. Det får nog räcka med en.
Den här typen av serier görs ju inte längre. Det tar en stund att vänja sig vid den kolossala präktigheten, som genomsyrar berättelsen. Men jag gillar den ändå. Tycker den är charmig.  



   
Jag försöker att komma i väg på kulturella aktiviteter med mina yngsta barnbarn litet då och då. Men det är inte lätt att hitta en tid som passar oss alla, nu när de börjat med fotboll, simning och andra egna aktiviteter. Men en söndagseftermiddag fick jag besöka Villa Curiosa på Nationalmuseum tillsammans med nioårige Artur.
Villa Curiosa är en speciell avdelning för yngre barn, där de får möjlighet att utforska föremål inom konst och vetenskap på ett lekfullt sätt. 





Vi har två broar till Lidingö. Den ena kallas för Gamla Lidingöbron. Den är 100 år gammal och skall snart rivas. Den ersätts av en ny bro, som heter Lilla Lidingöbron. Den är till för spårvagnar, cyklister och fotgängare och invigs 11 oktober.
Sedan har vi en bro som kallas Nya Lidingöbron, men jag gissar att den döps om till Stora Lidingöbron, när allt är klart. Den är till för bilar och bussar.

Det är alltså den i mitten, som kommer att rivas. Tråkigt, för den har varit ett landmärke.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...