8 oktober 2022

Recept: Smulpaj med äpplen och kolasås

 

Foto: Per Ranung
      

Välj äpplen med en syrlig smak och fast konsistens. Kolasås finns att köpa färdig på burk eller i tub.

6 portioner

Ingredienser:
200 g smör
4 dl vetemjöl (240 g)
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 krm salt
Fyllning:
4-5 äpplen
1 msk pressad citron
1 msk smör
1/2 dl kolasås

Tillbehör:
florsocker
vaniljglass eller vaniljsås
eventuellt ytterligare kolasås

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Skär smöret i tärningar.

2. Blanda mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver och salt i en skål. Tillsätt smörtärningarna. Blanda mjölblandning och smör med fingrarna till en smulig deg.

3. Lägg hälften av degen i botten på formen och tryck till den lätt. Förgrädda  botten i nedre delen av ugnen ca 10 min. Det gör att pajen inte blir degig i botten.

4. Kärna ur och skär äpplena i klyftor och därefter i tunna skivor. Blanda äppelskivorna med citronsaft och stek dem mjuka i smör på medelvärme 5-10 min. Häll äppelskivorna på den förgräddade botten. Ringla över kolasåsen. Strö över resterande smuldeg.

5. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 35 min. Låt svalna. Pudra pajen med florsocker. Servera med vaniljglass eller vaniljsås och gärna extra kolasås.

Recept: Gunilla von Heland. DN 16 september 2022.

Min kommentar: I originalreceptet står det 6-8 äpplen. Det tycker jag är för mycket. Jag avstår från florsocker och extra kolasås. Jag tycker att det blir för sött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...