1 december 2019

Gems weekly photo challenge - MYNT

Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Sanna, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Denna vecka är ordet MYNT. Fler deltagare hittar man på Sannas hemsida.



Jag har några gamla mynt sparade. Det är en ren tillfällighet att jag har dem. Har inte samlat mynt systematiskt. Här är en bild på de äldsta mynten. 50-öringen är från 1947, 25-öringen är från 1973, 10-öringen är från 1965, 2-öringen är från 1956 och 5-öringen från 1973.
Jag har även idag mynt i min plånbok, men av en nyare typ. Jag använder fortfarande kontanter vid enstaka tillfällen. Det gör jag då jag skall betala en mycket liten summa, till exempel en kopp kaffe på stan för 15 kronor. En del offentliga toaletter kräver mynt för att kunna användas.
Det händer också att jag ger mina yngsta barnbarn en slant, fast då blir det en sedel förstås.

26 kommentarer:

  1. Hej Birgitta, det var länge sedan!
    Så du har sparat mynt från den tiden det begav sig du. Så roligt du gjorde det. Jag trodde jag hade det någonstans också, men kan inte hitta dem.
    Önskar dig en fin advent!
    Nya mynt tar lite tid att lära sig känna igen har jag märkt. Men bra att ha vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var längesen. Jag har haft mycket annat att lägga ut på min blogg. De nya mynten tycker jag också har varit svåra att lära sig. Man använder dem ju inte så ofta heller, så man får ingen övning.

      Radera
  2. Heisann, jeg ga dem bort mens du har beholdt dem. Det viktigste er at de på en måte blir tatt godt vare på- som et minne om forna da´r ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en slump att jag sparat dem. Har en liten skål, som jag mest lagt ner utländska mynt i, men hittade också några svenska.

      Radera
  3. De gamla mynten är fina men jag har fortfarande inte lärt mig hur de nya mynten ser ut. Jag använder dem för sällan och vet knappt vilka valörer som finns på mynt numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är svårt med de nya mynten. De är så lika varandra och precis som du säger använder man ju dem väldigt sällan.

      Radera
  4. Så mysigt att få se gamla "hederliga" mynt igen! Kul att du har sparat dem. Jag har dålig koll på de mynt som är i omlopp nu, måste titta ordentligt om jag ska använda dem.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Ja, det verkar som flera av oss har svårt med de nya mynten. Ha det gott du också.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  5. De gamla mynten så mycket trevligare än dagens nya. Här ser man ju tydligt skillnad på dem =) Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Hoppas att du också har en bra kväll!

      Radera
  6. Så bra att du sparat dem. Jag kastade ut mina för ett tag sedan. Jag fick en tvåkrona varje nyår av min mamma som en lyckopeng och de har jag kvar. Har inte heller lärt mig de nya mynten ännu och har även svårt med sedlarna. Lite kontanter vill man ju ha på sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen har det varit utländska mynt, som jag sparat, men till min förvåning visade det sig ligga några gamla svenska också i högen. Så fint att du har kvar dina lyckopengar!

      Radera
  7. Vad roligt att se dessa gamla mynt från ens barndom! Då det fanns tvåöreskolor och vad kunde man inte få för en femöring?! Minns att jag och andra ungar i kvarteret brukade leta på golven i dåtidens telefonkiosker efter tappade mynt, och vilket jubel om man hittade en tjugofemöring! De var inte svåra att upptäcka medan dagens nya mynt är både fula och missvisande. Enkronorna ser ut som forna tiders femöringar och det går nästan inte att skilja på tvåkronor och femkronor. Gissar att man förlorat en del slantar på grund av förväxlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog så de flesta tycker - att dagens mynt är svåra att skilja åt. Det var bättre förr!

      Radera
  8. Som så många andra gillar jag inte de nya mynten, dom är så lätta att förväxla med varandra! Handlar sällan med mynt eller kontanter, jag tycker det har varit sånt motstånd mot det hos vissa handlare, vilket är synd, inte ens bankerna har ju hanterat kontanter men det är slut med det nu när den nya lagen säger att dom måste! Tji fick dom ;)

    SvaraRadera
  9. Vad roligt att få se dessa gamla mynt igen- Har också några kvar. Ett stycke historia idag. Och dessa gamla gillade jag bättre än de vi har idag.
    Och några mynt har jag också alltid med mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycks alla vara överens. De nya mynten är svåra att skilja åt när de ligger i plånboken eller portmonnän. Det var en överraskning för mig att jag hade den gamla 50-öringen liggande.

      Radera
  10. Mynttoaletterna är borta här i vår stad. Nu är det kortbetalning som gäller, även om det bara kostar en femma! De nya mynten är en styggelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i Stockholm finns fortfarande en del mynttoaletter kvar. Så du gillar inte heller de nya mynten? Samma här!

      Radera
  11. Här har vi tänkt i samma banor, men du lyckades betydligt bättre med att fota mynten. Riktigt kul att du hittade dom. De riktigt gamla mynten är kanske värda en slant.
    Precis som du tycker jag att det är löjligt att betala småbelopp med kort. Så även jag använder mig fortfarande av mynt. De nya mynten är dock inte i närheten av de gamla myntens kvalitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är många som tycker de nya mynten är besvärliga. Men de skall tydligen vara mer miljövänliga. God jul!

      Radera
  12. Jag passade på att sälja mina gamla mynt, när de byttes ut mot de nya. Det var bra mycket mera värde i dem än vad som stod på dem!

    SvaraRadera
  13. Oj då, då kanske man skulle passa på och kolla om mina också är värda något.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...