12 augusti 2022

Sommar på Skansen


Jag gjorde ett besök på Skansen tidigare i somras. Vid de tillfällen, som jag har varit där under de senaste åren, har det alltid varit för att titta på djuren tillsammans med barn och barnbarn eller för att ta mig en svängom på dansbanan. Nu hade jag tänkt gå runt i egen takt och ta några bilder på sådant som man annars lätt bara går förbi.
På Skansens hemsida kan man få en karta som innehåller en promenadslinga, som man kan följa. Jag kan säga direkt att jag inte hann/orkade med allt. Det var en varm dag och jag kan ju inte vara borta för länge från hunden.
Jag kanske går tillbaka en annan gång och fortsätter. Jag har ju årskort, så jag kan gå dit hur ofta som helst. 
Jag började alltså med stadskvarteren och  tittade in i olika verkstäder.

Glashyttan


Det som kändes litet snopet var att det faktiskt inte fanns några hantverkare på plats. Kanske man får vänta och komma tillbaka då Skansen har sina hantverksdagar. Jag gick in i Stockholms glasbruk. De har en fantastisk butik, men tyvärr hade glasblåsaren lunchrast.

Maneter i glas


Jag gick sedan vidare till några gamla butiker. Järnhandeln är från 1930-talet. Så roligt att se sig omkring där. Skulle man behöva köpa husgeråd i emalj eller skor till sin häst kan man gå hit. Bredvid järnaffären finns det en mjölkbutik.


Järnhandel








Mjölkbutik


Swedenborgs lusthus, byggt 1740. Här satt han och tänkte. 







Efter att ha suttit och vilat en  stund i Örtagården, fortsatte jag och stannade sedan till vid några gamla byggnader.
Först var det Älvrosgården, som är en nordsvensk gård från början av 1800-talet. Därefter blev det ett besök vid fäbodarna. 
Nästa stopp blev Hornborgastugan, som kommer från Västergötland. Den flyttades till Skansen 1898. I denna stuga har det bott en fattig familj utan egen mark.
Sist besökte jag Oktorpsgården, som är från 1870-talet. Den kommer från Halland.

Älvrosgården


Fäboden


Hornborgastugan


Oktorpsgården



Här passerar jag Galejan på väg ut. Tack för den här gången!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...