3 augusti 2022

Constantiabryggan

Som mina trogna läsare kan se har jag bytt ut startbilden på min blogg.. Det var sannerligen på tiden! Den förra hade jag haft i nästan 10 år. 
Jag hade länge gått och funderat på hur jag skulle få till en ny bild. Jag ville gärna fortsätta att illustrera detta att jag bor på en ö och jag tyckte att det var en rätt kul idé att jag skulle stå och titta ut på vattnet. Hur jag ser ut framifrån ser ni ju på min profilbild.
Men var skulle jag placera mig? Hur skulle jag hitta någon, som kunde ta bilden? Det måste ju vara någon, som är hyfsat bra på att fotografera och som har litet tålamod.
Bilden är tagen vid Islingeviken på Lidingö. Jag bor i närheten och promenerar ofta där med min hund. 
Det som är litet intressant med bryggan jag står på, är att jag helt nyligen kom till insikt om att den faktiskt är så gammal, som man kan tro. Jag har ju sett att den är litet speciell med sitt underrede av stenar.

Constantiabryggan ca 1910. Foto: Lidingö hembygdsförening


Här ovan ser ni ett gammalt foto på bryggan, som den såg ut ca 1910. Den var alltså från början en privat brygga vid en stor grosshandlarvilla som låg i närheten. 


Här ser ni dagens brygga i samma vinkel som på bilden ovan

Jag har även lyckats hitta en bild på en villa, som låg vid bryggan.  Det är en av första sommarvillorna på Lidingö och byggdes 1864, men revs redan 1890. Det innebär att grosshandlaren på bilden ovan  måste ha haft en annan nyare villa. 
I dag ligger Indonesiens ambassad på platsen.

Villa Constantia ca 1870. Foto Lidingö hembygdsförening


Vem är det nu, som har tagit bilden? Jo, det är min dotter Ulrika. Det var inte så lätt. Det var nämligen dåligt väder den dagen och vi  fick passa på mellan skurarna. Å andra sidan är det faktiskt bra fotoväder, då det är mulet. Det blir inte så mycket skuggor och himlen ser ju spännande ut. Fast jag är nog litet störd av att det ligger så väldigt många småbåtar vid pontonbryggorna. Det är mitt i sommaren. Borde inte alla vara ute och åka med sina båtar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...