1 augusti 2020

10-årsjubileum




I dag fyller min blogg 10 år!
Detta firas med tårta och ett urval av mina finaste minnen från denna period.
Det var nog tack vare min dotter, som jag kom igång att blogga. Hon hade en blogg, som var mycket trevlig att läsa. Det var faktiskt inte alls svårt att komma igång. Det finns mycket att skriva om och den stund man sitter vid datorn och skriver, innebär också en stunds eftertanke.
Ganska snart insåg jag att jag måste lägga till bilder. Bilderna måste vara av hyfsad kvalitet. På så sätt uppmuntrades jag till att bli en bättre fotograf och även lära mig bildhantering. Jag gick till och med en fotokurs!
Många undrar varför man bloggar. Ja, det blir ju helt enkelt en hobby. Att till exempel berätta och visa bilder från en resa, gör att man upplever resan en gång till och kanske man också kan inspirera någon annan. Extra roligt är det om man får kommentarer.
Ett av de inlägg jag lade ner mycket arbete på, var inlägget om Hjorthagen 2011. Att förbereda detta inlägg tog mig flera dagar. Jag var tvungen att läsa på och även gå runt i området för att ta bilder. Det blev så mycket material att jag var tvungen att dela upp det på tre inlägg. Nedanstående foto, som föreställer Gasverksvillorna i Hjorthagen någon gång runt 1900, skannade jag av från en arkivbild som fanns på Hjorthagens bibliotek.



Ett inlägg, som jag gärna återvänder till är resan till Nordkap 2013. Även detta inlägg är uppdelat på flera. Så roligt det är att sitta och titta på detta och minnas allt det vackra vi fick se. Bara en bråkdel av alla de bilder jag tog, kunde läggas in. Man får inte göra för långa inlägg, det har jag lärt mig.



Jag har ungefär 30 visningar (=besök) per dag på min blogg. Vid ett tillfälle, Julmarknad i Lidingö centrum 2018, annonserade jag mitt inlägg på Facebookgruppen Lidingö anslagstavla. Då fick jag hela 600 visningar samma dag! Det är rekord.



Jag hoppas kunna fortsätta ytterligare 10 år. Ibland drabbas jag av idétorka, men då kan jag alltid låta mig inspireras av någon bloggrupp, där det erbjuds olika ämnen eller teman att blogga kring.

3 kommentarer:

  1. Stort grattis Birgitta!
    Har alltid haft stor behållning av dina välskrivna och intressanta inlägg. Jag påbörjade en blogg (kanske 2015 eller 16) och du kommenterade mina inlägg. Jag blev frustrerad över att inte få så många besökare och misströstade, ville helst lägga ner bloggen igen. Du uppmuntrade mig och jag fortsatte. Det ångrar jag inte och är dig så tacksam för att du hjälpte mig att fortsätta.
    Vilken fin tårta!
    Hoppas du får en riktigt trevlig dag!
    Bloggvännen Eva

    SvaraRadera
  2. Så glad jag blir av din kommentar. Jag har också stor behållning av att läsa din blogg. Allt från att se bilder på dina ljuvliga rosor till tips om rafflande deckarserien. Hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
  3. Tack Birgitta! Ja min blogg är lite av en blandad kompott!

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...