12 maj 2019

Gems weekly photo challenge - STATY

Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Sanna, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Denna vecka är ordet STATY. Fler deltagare hittar man på Sannas hemsida.





Denna staty av Johan Tobias Sergel gjordes 1787 och föreställer Amor och Psyche. Den finns på Nationalmuseum i Stockholm.
Enligt sagan Amor och Psyche av den romerske författaren Apuleius var kungadottern Psyche så vacker att Venus själv blev avundsjuk. Amor förälskade sig henne, men förbjöd henne att se hans ansikte. Efter otaliga förvecklingar och lidanden förenades slutligen de två och hon upptogs till gudavärlden, där man ställde till med bröllop mellan de båda.


25 kommentarer:

  1. Vilken vacker staty! Å tack för att du skrev bakgrundsinfo om den. Alltid intressant att lära sig något nytt:-)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte riktigt bekant med sagan men tycker att jag ändå känner igen den, så någon gång har jag nog hört talas om den. Fin staty.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dessa myter läste man väl om i skolan. Statyn är mycket vacker.

      Radera
  3. Stilig sak. Tänk att det slutade med bröllop ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väl skönt att det ordnade sig!

      Radera
  4. Stilig staty och lyckligt slut på sagan!

    SvaraRadera
  5. En fin staty och trevligt med infon och få lära sig nåt nytt :-)

    SvaraRadera
  6. Väldigt vacker staty och intressant historia bakom. Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god, Helén! Roligt att du gillade inlägget.

      Radera
  7. Vacker bild från skulpturparken i Nationalmuseums bottenvåning! Jag fotade samma motiv vid mitt besök där, men din bild är mycket bättre och skarpare. Så jag valde en annan "staty" i mitt fotoarkiv.

    Myten om Amor och Psyche är klassisk och har använts i flera andra berättelser, t ex sagan om Prins Hatt under Jorden och Orfeus i Underjorden. Nej, det är aldrig bra att se tillbaka för länge och mycket, säger sensmoralen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna bild är faktiskt tagen i skulpturrummet högst uppe. Eller finns denna skulptur nere också? Tack för komplimangen, men jag var nog inte helt nöjd med bilden. Jag tar alltid med min riktiga kamera på museer. Det är ingen proffskamera, men det blir bättre bilder än med den jag har i mobilen. Tänkvärt det du säger i sista meningen.

      Radera
  8. Fina är de två, med bakgrund och beskrivning/berättande blir det hela nästan fulländad!

    SvaraRadera
  9. En riktig gudasaga det där. Och statyn är delikat. Amor tycker jag är mer feminin än på andra bilder. Fint bidrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är kanske litet för vacker, men så är det ju ofta på denna typ av statyer.

      Radera
  10. Birgitta, jag minns nog fel betr. statyns placering. Men att den är ett under av skönhet och behag, den saken är klar. :-)

    SvaraRadera
  11. Det är en vacker myt och vackert åskådliggjord i skulpturen.

    SvaraRadera
  12. En väldigt vacker staty! Såg den nyligen på Nationalmuseet och jag skulle gärna se den varje dag.

    SvaraRadera
  13. Han gjorde fantastiska grejer, min favorit är en skiss som jag tror heter älskande par, men den där var läcker.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...