19 augusti 2020

En onsdag i augusti




Dagen började med ett besök på en närbelägen vårdcentral, där jag bokat tid för antikroppstest för covid-19. Redan dagen därpå fick jag svaret. Provet var negativt. Något annat hade jag egentligen inte väntat mig.



Det har inte blivit något restaurangbesök alls i sommar, så jag bestämde mig för att göra ett besök på en av våra lokala krogar. Det gällde att passa på, när kvällarna fortfarande var så fina. Vi har en hel del restauranger här på ön, men många serverar bara pizza eller sushi. Det har jag tröttnat på.
Så jag tog med mig hunden som sällskap och gav mig iväg till Baggeby. Där ligger restaurangen Spice Zone, som serverar indisk mat. Jag är egentligen inte så förtjust i indisk mat, men tänkte att det kunde vara värt ett nytt försök. Jag åt Scampi Korai. Det smakade riktigt bra.
Jag läser på Wikipedia om det indiska köket. Där står det bland annat att indierna anser att matlagningen är en gudomlig konst. Varje provins har en egen matlagningskonst. Stapelvaran i det nordindiska köket är vete, medan ris är stapelvaran i syd- och östindiskt kök. De vanligast kryddorna är chilipeppar, svartpeppar, spiskummin, ingefära, koriander, kardemumma och kanel. Vanligen används kyckling, men ofta äts också lamm- nöt- fläsk- och getkött.Vid kusten äts mycket fisk. Linser,ärtor, bönor och grönsaker är viktiga råvaror i Indien, eftersom en stor del av landets befolkning är vegetarianer.



Vi promenerade sedan hem och gick utmed Värtan, där vi såg på alla båtar.  Lidingötåget rullade förbi på väg till Gåshaga brygga. Bilden i början av inlägget är också tagen under denna promenad.





Vi kom lagom hem för att sätta på TV-n och titta på ett av mina favoritprogram. Det var Kanaler, båtar och kärlek som började en ny säsong i Kunskapskanalen.



5 kommentarer:

  1. Det där lät riktigt gott! Tror du att du haft coronan? Vi blev också testade negativt, men har med största sannolikhet haft den. Så snygg din blog är. Förstår att det är den nya varianten. Ibland blir jag så trött på Wordpress att jag får lust att byta tillbaka till Blogspot. Nu senast upptäcker jag att mitt svar på din kommentar (om hål i väggen) inte finns med. Det är fler andra saker som också börjar irritera mig. Troligtvis orkar jag inte med att byta tillbaka för det verkar mycket krångligt, men jag skulle vilja.
    Visst är den trevlig - TV-serien om Kanaler, båtar och kärlek.
    Nu hoppas vi att detta är en av de sista dagarna med denna fruktansvärda hetta, eller hur?/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte att jag haft corona. Har varit frisk som en nötkärna hela våren. Var mest nyfiken eftersom man hört att en del blivit överraskade av sitt positiva svar.
      Jaså syns det att det är ny design på bloggen? Jag ser inte det själv. Tydligen skall den vara lättare att se i mobilen. Däremot ser det annorlunda ut för mig då jag skriver inlägg. Känns inte som någon förbättring utan bara annorlunda. Angående hål i väggen fick jag ett mejl att du gillat mitt svar, men jag ser just nu att du lagt in ett svar också. Tänk att dessa bloggleverantörer skall krångla så mycket. Ja, nu är jag trött på värmen. Hade tänkt göra små utflykter, men inte orkat. Tror det blir svalare nästa vecka.

      Radera
  2. En klar förbättring är att blogspotbloggarna går att läsa och är snygga i mobilen. Det är också stor skillnad på din blogg på PC:n. Layouten är större och tydligare.
    Så du har inte haft coronan! Men du kan ju vara (flock)immun ändå. Man kan tydligen dock inte vara säker på någonting. Vi får avvakta vaccinet och det lär nog dröja.
    Intressant och bra att du i alla fall fick ett svar på mitt kommentarssvar på hål i väggeninlägget. Oj så många långa krångliga ord jag får till.
    Idag känns det något lite svalare ute. Känns nästan som om det skulle kunna komma lite regn och åska. Men det brukar bli värst framåt 4-tiden på eftermiddagen med värmen.
    Vi längtar också efter att kunna göra lite utflykter och se några utställningar. Även om det inte vore så varmt har vi svårt att ta oss härifrån. Kommunikationerna är inte de bästa och det är ofta trångt på bussarna.

    SvaraRadera
  3. Hej, Birgitta!

    Välkommen tillbaka till stan efter Resarö-veckan! Så fina blogginlägg med härliga bilder, och intressant att få veta varifrån fotot av den lilla ön, som avslutar TV:s lokala nyhetssändningar, kommer. Har ofta undrat över det.

    Själv har jag haft svårt att ta mig ut till min ö, då den extrema hettan medfört köer och trängsel på bussarna ut ur stan. Ebda lösningen är en (dyr) taxiresa till båten i Stavsnäs, men det kan man ju inte kosta på sig var och varannan vecka (c:a en tusenlapp varje gång).

    Nu har jag bestämt mig för att säga upp stughyran, eftersom jag tror att detta corona-kaos kommer fortsätta även in på nästa år, så det blir att packa ihop under hösten och försöka få hem en del av anskaffningarna.

    Visst är Tim och Pru ett underbart par! Och så kärleksfulla mot varandra att man får tårar i ögonen. Jag ser t o m deras kanalfärder i repris ibland.

    Så fint att du klarat dig undan corona-smittan! Det lönar sig att vara försiktig.

    /Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt att det strulat för dig. Trodde annars att du bodde där ute hela sommaren, men jag förstår att ibland måste man kunna åka hem en sväng också om man är borta länge. Så tråkigt att behöva säga upp stughyran. Men jag tror att det hela är över nästa sommar. Då har ju förhoppningsvis vaccinet kommit.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...