3 februari 2024

Djurmöten




Det har varit en kall vinter med mycket snö. Roligt för barnen, men för oss äldre kan det vara litet besvärligt, särskilt när det blir halt. Eftersom jag har hund måste jag alltid ut, men är det väldigt kallt  blir det bara korta promenader. Så jag försöker att hitta på annat att göra, eftersom skidåkning och andra vintersporter inte är aktuella för mig.
Jag åkte in till stan en eftermiddag och promenerade ner till Strömbron för att se hur sjöfåglarna hade det. Solen höll just på att gå ned.
Stockholms ström har ett rikt fågelliv vintertid, då många sjöfåglar söker sig till öppet vatten. Stockholms stad matar fåglarna under perioden december - mars då fåglarna har svårt att skaffa sig föda. Traditionen att mata fåglarna här går tillbaka till början av 1930-talet.
Vid platsen finns en informationstavla, där man kan se vilka fåglar, som brukar förekomma. Knölsvanen är den vanligaste. 


Matlådorna syns längst ner på bilden

Ytterligare djurmöten blev det då jag besökte Stockholms kattcafé Java Whiskers, som ligger i Vasastan. Vill man besöka detta café bör man boka tid och vara beredd att följa vissa regler i samband med besöket. Dessa raringar höll mig sällskap, då jag tog en kopp kaffe. Den enfärgade på sista bilden var väldigt kelsjuk och kom flera gånger upp i mitt knä.




Ett djurmöte, på distans visserligen, men väl så dramatiskt och ovanligt, fick vi uppleva här på Lidingö för några veckor sedan, då det siktades varg på ön.
Varg har synts här tidigare för många år sedan. I detta fall, som alltså bekräftades av viltvårdaren, antar man att vargen kom från Norra Djurgårdsstaden och att den sedan hade tagit sig ner på isen och sprungit till Lidingö, där den faktiskt siktades i ett bostadsområde. Vart den sedan tagit vägen vet jag inte, men det bedrivs spaning på den.
Bilden är från DN.





2 kommentarer:

  1. Det blev en hel del djur du fann i storstaden. Det där med vargen var spännande värre. Jag minns när man öppnade kattkcaféet i Vasastan. Jag trodde inte så mycket på det då, men det verkar väldigt populärt. Visste inte att man matat sjöfågel på Strömmen så långt tillbaka som på 30-talet. Fin tradition!/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var jag visserligen på det där kattkaféet en vanlig vardagseftermiddag, men det var inte mycket folk. Lokalen är rätt tråkig. Men det är ju en bra idé. Man kan ansöka om att adoptera någon av katterna, men det är inte aktuellt för mig.

      Radera

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog ...