13 februari 2024

Gatufoto

Gatufoto är bilder av människor och situationer i det offentliga rummet.
Jag har låtit detta bli en utmaning och försökt att hitta några lämpliga motiv. Men att ta bilder på människor i offentliga miljöer är något som jag drar mig för. Folk kan ta illa upp. Situationer är litet lättare att hitta. Men framför allt är det lätt att hitta miljöer, gärna litet roliga eller udda och fotografera dem. Alla bilder är tagna i Stockholm år 2023. 

Hängde på ett staket i Norra Djurgårdsstaden


Halloween i Norra Djurgårdsstaden. 



Samma fastighet som ovan, men nu är det jultid och grannarna bredvid ville också vara med!


Här är det i alla fall en bild med människor. Det är mitt äldsta barnbarn och min dotters sambo, som hjälper henne att flytta.


Hötorget.  Bilden har fått ett filter som ger 1950-talsatmosfär.


Gatukonst i Värtahamnen


Torstenssonsgatan ner mot Strandvägen

3 kommentarer:

  1. Hej igen! Här har du ett nytt inlägg som jag inte fått fast du står på min prenlista.
    Håller med om att det tar emot att fota människor i offentliga miljöer. Jag vill heller inte bli fotad av okända.
    Men vilka fina bilder du tagit. Det kan man kalla grannsamverkan på bilderna från fastigheten i Norra Djurgårdsstaden. Härligt med flytthjälp. Visst är väl barnbarnet och du lika? Jag ser visserligen så många bilder på dig, men jag tyckte direkt att ni är lika.
    Den nedersta bilden på Torstenssonsgatan är suverän. Trodde faktiskt det var en gammal bild på Hötorget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att det inte fungerar ordentligt med prenumerationslistan hos blogspot. Tyvärr kan jag nog inte göra så mycket åt det. Hos dig fungerar det i alla fall. Jag får alltid ett e-postmeddelande då du har gjort ett nytt inlägg.
      Jo, barnbarnet Pontus har nog drag från släkten på sin mammas sida.

      Radera
    2. Jag får skriva till supporten på WP och fråga om prenumerationslistan. Hoppas du får en trevlig helg trots regnet, men det är i alla fall milt ute nu.

      Radera

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog ...