20 oktober 2023

Höstmys



Jag tycker om hösten. I alla fall den tidiga, då det ännu inte blivit för kallt. Luften är frisk och trädens färger lyser.
Det är skördetid i mångas trädgårdar. Här på vår ö erbjuder en del villaägare förbipasserande att ta av de frukter man ställt utanför grinden.
Lidingö stad gör något liknande. Då det är dags att plantera höstväxter i stadens urnor, erbjuds invånarna att ta kvarvarande sommarväxter med sig hem och plantera i egen trädgård.
På bloggen Seniorvinklat har min bloggvän Eva berättat hur man konserverar vackra löv och annat.

Lidingö hembygdsförening och Lidingö församling anordnar varje år höstmarknad på S:ta Annagården. Man säljer hantverk och hembakat bröd och man ordnar loppmarknad och lotteri. Det är alltid välbesökt! Söndagen den 22 oktober är det dags igen. Välkommen att titta in!




Varje höst brukar jag se till att komma iväg på teater med mina yngsta barnbarn.
I år såg vi Den hemliga trädgården med teatergruppen Mittiprickteatern. Pjäsen  bygger på en barnboksklassiker av den engelska författarinnan Francis Hodgson Burnett. Jag  läste boken innan vi såg pjäsen och blev rätt konfunderad eftersom boken kändes väldigt föråldrad. Men man hade lyckats väldigt bra med dramatiseringen och uppdaterat innehållet varsamt och fått fram ett budskap, som är aktuellt än idag - att barn behöver uppmuntran för att utvecklas. Ungarna gillade pjäsen.



Vilket är det som är Stockholms hemligaste museum? Jo, det är Pressbyråns museum, som ligger i Stadshagen. 
Jag hängde på vår lokala pensionärsgrupp när det erbjöds ett besök där och det var mycket givande. Pressbyrån har man vuxit upp med, eller hur? Museet tar endast emot grupper och det är ca 1 års väntetid för att få komma dit.
Läs om Pressbyråns historia på deras hemsida.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam

Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren. Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom p...