17 oktober 2023

Bildprogram

Det finns en uppsjö av bildprogram, som man kan använda för att redigera bilder. Själv nöjer jag mig oftast med det bildprogram som ingår i Windows 11. Där kan man beskära och räta upp sneda bilder. Man kan också förbättra bilden på olika sätt. Jag har även Photoshop elements installerat, men använder det programmet väldigt sällan. 
Ibland kan det vara roligt att använda bilder litet mer kreativt, både egna och andras.

Det finns ett program som heter sv.vecteezy.com. Här kan man hämta färdiga bilder för att använda som bakgrund.




Här är en bild nedladdad från Pixabay.





Vidare finns det flera bildprogram där man kan lägga in sin egen bild eller egen text och få fram en sådan här bild. På photofunia.com gjorde jag ett roligt  julkort.


Trevliga ramar finns på loonapix.com





Just nu är AI väldigt uppmärksammat, men det har ju använts länge inom fotokonst. Jag menar, det är ju ingen nyhet att man kan manipulera bilder och "photoshoppa" dem. Det som väl är nytt, är ju detta att man kan skriva in vad man vill att bilden skall föreställa. Kvaliteten på resultatet varierar. Ibland måste man skaffa sig konto och även betala för bilderna.
Här testade jag ett AI-program, som finns på deepdreamgenerator.com 
Så här blev bilden där jag skrev in att jag ville ha en bild av höstlöv och barn. Jag har litet svårt att förstå reglerna för användning av detta program, men tydligen kan man göra några testbilder, sedan måste man betala.
Läste nyligen i DN att en konstnär hade börjat använda ett program som heter Midjourney. Hon var väldigt entusiastisk. Själv klarar jag inte så avancerade program.



På mobilen har jag laddat hem en app som heter Voila. Den kan omvandla foton till serieteckningar och "konstverk". Här kan man piffa till sin profilbild...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam

Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren. Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom p...