22 mars 2023

Boktips: Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin



Valérie Perrin är en helt ny bekantskap för mig.
Hon är en fransk författare och journalist född 1967. Hon fick sitt stora genombrott med romanen Färskt vatten till blommorna. Den har fått flera priser i Frankrike.
Det är inte ofta jag fastnar för en roman numera, men denna trollband mig från början till slut. 
Boken handlar om Violette Toussaint, som lever ett ensamt och stillsamt liv som kyrkogårdsvaktmästare. En dag får hon besök av en poliskommissarie med ett ovanligt ärende. Så rullas en fantastisk historia upp och vi får veta mer om Violettes tidigare liv. Boken innehåller flera berättelser som vävs samman med varandra.
Kritiken av denna bok har varit mycket blandad. De flesta tycker att boken är strålande, men jag har också läst en recension, som totalsågade den! Tja, visst är det många klichéer, men det är ju bara en berättelse... 


2 kommentarer:

  1. Äntligen en fransk författare som kan läsas utan att man behöver ha betyg i teoretisk filosofi. Jag blir nyfiken -- vad är det för spännande historia som rullas upp?! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du allt ta reda på själv :) Men du lär få vänta. Ser att det fortfarande är lång kö på SSB.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...