17 oktober 2022

Pepparkakshus

Traditionen att tillverka pepparkakshus kommer från Tyskland. Pepparkaksbakning är en urgammal tradition, men seden att baka pepparkakshus uppstod först under 1800-talet. Kanske man inspirerades av Bröderna Grimms saga om Hans och Greta, där ju häxan bodde i ett pepparkakshus.
I den tyska staden Weissenberg finns världens enda pepparkaksmuseum, Alte Pfefferküchlerei.

Alte Pfefferküchlerei


Då mina barn var i tonåren och alltså fortfarande bodde hemma gjorde de ett pepparkakshus. 


Ulrikas och Mattias pepparkakshus från 1988


För många år sedan var jag på en utflykt till staden Nora. Det var julmarknad och det pågick en pepparkakshustävling. Deltagarnas bidrag fanns att beskåda i butikernas skyltfönster. Här är ett av dem.


Här i Stockholm finns Sveriges nationella centrum för arkitektur och design, Arkdes. Där utlyser man varje år en pepparkakshustävling. Årets tävling har just inletts! Vill du veta mer om tävlingsreglerna, gå in på Arkdes hemsida.
Så här såg några av 2021 års vinnande bidrag ut. Det sista är gjort på en förskola av 5-åringar!







2 kommentarer:


  1. Roligt att läsa ditt inlägg om pepparkakshusen och se på de fina bilderna. Det sista är min favorit men barnen fick nog en hel del hjälp från personalen :-). Enda gången jag har gjort ett pepparkakshus så brände jag mig på det smälta sockret i stekpannan så det blev aldrig något mer.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid! Detta hus, som barnen gjorde, lyckades de med utan att bränna sig.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...