27 oktober 2022

Scenkonstmuseet



Scenkonstmuseet ligger i centrala Stockholm i ett av norra Europas äldsta bevarade industribyggnader, det vackra Kronobageriet med anor från 1600-talet.
Museet har en stor samling med nära 50000 föremål. Samlingen har byggts upp under mer än 100 år och utgörs av bland annat instrument, scenografimodeller, teaterdockor, kostymer och bildkonst.
Museet erbjuder flera olika typer av aktiviteter, såsom visningar och workshops samt mycket annat både för barn och vuxna. Jag blev överraskad av hur trevligt och intressant museet var. 
Gå gärna dit nu! Det är fri entré fram till 15 januari och de har en väldigt trevlig butik där man kan hitta saker som passar som julklapp. Här nedan kommer en bild på Scengångaren och hans ukelele. Är han inte fin? Han spelar bra, kan jag intyga 😃 Han är till salu i butiken.



Jag har gjort ett besök på museet och tagit några bilder. Som många vet är det ofta svårt att fotografera på museer. Dels är det ganska mörkt och dels uppstår mycket reflexer från de små strålkastarna, som sitter överallt.

Jag har alltid varit fascinerad av dockteater/marionetteater. Teaterdockan är ett konstverk, men också ett redskap. I Scenkonstmuseet finns flera tusen dockor bevarade. 

Dockmakarens verkstad



Lena Nymans Guldbagge

Scenskor. Abbas längst ner till höger.


Bellmans cittra

Ett av Strindbergs teatermanuskript



4 kommentarer:

  1. Så intressant - det museet var okänt för mig. Kul, jag måste nog kika in nästa gång jag är i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du blev inspirerad. Museet hette tidigare Musikmuseet, men det har definitivt blivit roligare nu då det även omfattar teater och dans.

      Radera
  2. Scengångaren är jättefin med sin ukulele, hade gärna kikat in där om jag haft möjlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar.Hoppas att du får tillfälle någon gång att besöka museet.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...