15 mars 2022

Koltrasten



Koltrasten är Sveriges nationalfågel. Den tillhör familjen trastfåglar och  blir 24-25 cm lång . Hanen är kolsvart med gul näbb och honan är brun med gulbrun näbb. Många koltrastar, speciellt de som häckar i storstäderna, finns i vårt land året runt. De är i princip allätare. Favoritfödan är insekter, daggmaskar , frön och frukter.

Min intresse för fåglar har kommit så smått nu på gamla dar. Plötsligt inser man att man måste ta sig tid  och se sig omkring då man är ute och promenerar och också stanna upp och lyssna efter fågelsång. På vintern är det naturligtvis ganska tyst, men redan en bit in i januari, då det börjar bli ljusare kan man höra och se rätt många fåglar. Mina kunskaper är urusla, men koltrasten känner jag igen eftersom vi har väldigt många just där jag bor. Vi har en liten skogsglänta bakom huset och en av mina grannar är där regelbundet och lägger ut fågelfrö. Det har gjort att det är ett riktigt tillhåll för koltrastar, men också andra fåglar. Bilden ovan har jag tagit där och jag ber om ursäkt för att den är litet oskarp, men det är sannerligen inte lätt att fotografera fåglar med en vanlig kamera. 
På Sveriges Radios hemsida hittade jag en litteraturlista över intressanta naturböcker. En av dem är Koltrasten som är skriven av Clas Thor och med bilder av Torbjörn Arvidson.


Vilken fantastisk bok! Författaren har lagt ner ett enormt arbete på denna bok. Innehållet följer årets månader i författarens trädgård med många utvikningar till andra orter och länder. Han beskriver också koltrastens förekomst i historia, litteratur och musik. 


Min närmsta skogsglänta med koltrastar



2 kommentarer:

  1. Ett så vackert inlägg om koltrasten, som är även min favoritfågel. Och tack vare att några vänliga grannar hänger upp fröpåsar i träden utanför, så får jag ofta se både den och andra befjädrade på min balkong. I flera år har jag haft lite fågelgodis där, men tyvärr... Invånarna i det närbelägna skatboet dyker upp och kör iväg både talgoxar, mesar och koltrastar. Samt lämnar oaptitliga visitkort på utemöblerna. Thors bok ska jag försöka hitta på biblioteket.
    Fortsatt glad vår!
    önskar Mariadne/Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint med fåglarna, men man får ju vara försiktig med matningen, som ju tyvärr också skräpar ner och därmed lockar till sig möss och kanske råttor.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...