8 mars 2022

Beatrix Potter

I dag är det Internationella kvinnodagen. 
Det är konstigt hur en film kan påverka en. För flera år sedan såg jag filmen  Miss Potter, som handlar om den engelska författarinnan och konstnärinnan Beatrix Potter. Jag blev nyfiken och ville veta mer om henne, så jag läste en biografi över henne. Hennes liv var mycket intressant.

Beatrix Potter

Beatrix Potter föddes 1866 i London. Hon undervisades i hemmet och visade tidigt talang för målning och ett stort intresse för djur och natur. Hon fick en del uppmuntran av sin far, men hennes mamma motarbetade henne hela tiden och tyckte att hon borde ägna mer tid åt att lära sig sköta ett hem och hitta en lämplig man att gifta sig med.
Hon tillbringade sommarloven i Lake District, som ligger i norra England. Naturen där gav mycket inspiration till hennes målningar. Hon började skriva berättelser till sina djurbilder.


Då hon var i trettioårsåldern samlade hon ihop sina bilder och berättelser och hittade ett bokförlag, som ville ge ut dem i bokform. Att böckerna skulle ges ut i ett litet format var hennes egen idé. Det blev succé.
Hon och förläggaren blev förälskade i varandra och planerade att gifta sig, men tyvärr så avled han.
Hon fortsatte att ge ut böcker och tack vare dem blev hon självförsörjande. Hon köpte gården Hill Top Farm i Lake District, där hon också bosatte sig. Hon började med fårskötsel, gifte sig och köpte så småningom upp flera gårdar för att undvika exploatering. Hon avled 1943.

Hill Top Farm

I de anglosachsiska länderna är hennes böcker fortfarande otroligt populära. Här i Sverige känner vi väl möjligen till Pelle Kanin. Några av oss har kanske sett filmatiseringen av några av djurberättelserna, som visas på SVT i bland. De gjordes som baletter.


Personligen tycker jag inte att hennes berättelser är så märkvärdiga. Några är till och med ganska otäcka. Det är framför allt hennes målningar, som jag tycker mycket om. Dessutom har jag blivit fängslad av den underbara naturen i Lake District. Jag har besökt området vid två tillfällen och fick då även möjlighet att besöka  Hill Top Farm.


2 kommentarer:

  1. Tack för ett jätteintressant inlägg. Passar bra på internationella kvinnodagen. Håller med om att Potters sagor är lite otäcka. Hennes målningar är desto mer fascinerande. Djurmålningarna är helt betagande. Jag är själv mycket förtjust i balettfilmen. Har också varit i Lake District och upplevt det undersköna landskapet. Tyvärr kom jag aldrig till Hill Top Farm. Fantastiskt att hon försökte undvika exploatering genom att köpa upp flera gårdar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillade inlägget. Visst var Beatrix en viljestark kvinna, men det sägs att hon inte var särskilt sympatisk.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...