29 maj 2021

Troll

Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att se utställningen Trollbunden - John Bauer och den magiska naturen, som visades på Waldemarsudde tidigare i vår.
Utställningen presenterades på följande sätt: Magisk, besjälad natur med djupa, mystiska skogar och naturväsen som troll, älvor och Näcken lyfts fram i denna utställning där måleri, grafik och skulptur från sekelskiftet 1900 interagerar med fotografi, videoverk och skulptur av samtida konstnärer ...

Nåja, det finns andra möjligheter att få se bilder på troll. Jag är medlem i en grupp på Facebook, som heter Miniatyrer, dockskåp och tittskåp. Många av medlemmarna tillverkar saker själva och visar sedan bilder på sina alster. En av medlemmarna är fotograf och brukar visa upp otroligt fina collage, eller om det nu kallas dioramor. 
Varsågoda, här kommer en liten utställning med Fredrik Svenssons trollbilder! Jag har fotografens tillstånd att visa dem. Dessa troll är både söta och väldigt snälla!

Trollbild. Foto: Fredrik Svensson


I de trollska kullarna på Kinnekulle. Foto: Fredrik Svensson


Smultronställe. Foto: Fredrik Svensson


För att återgå till John Bauer, så tog jag fram en gammal sagobok, som jag har i min bokhylla. Den heter John Bauers sagovärld. Den innehåller alltså ett urval sagor, som John Bauer illustrerat. Jag läste igenom några av dem. Trollen i dessa sagor är verkligen inte särskilt sympatiska. Undrar om det är några föräldrar, som läser dessa sagor för sina barn idag?

Illustration av John Bauer till sagan Pojken och trollen eller äventyret


Jag läser i Nationalencyklopedin vad det står om troll:
En benämning på vissa övernaturliga väsen. Folktrons och sägnernas troll uppfattades i mellan- och sydsvensk folklore som antropomorfa, kollektiva naturväsen, bosatta i berg, gravhögar eller i skogen, där de tänktes leva ungefär som människor, i somliga sägner i grannsämja med dessa , men mestadels beskrivna som tjuvaktiga och farliga. I Nordsverige går trollen succesivt över i tron på vittra (vättar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...