9 maj 2020

Sommarplaner i coronatid


Så som det ser ut i skrivande stund får jag, som många andra, räkna med att hålla mig hemma hela sommaren. Jag, som är 70+, är naturligtvis oändligt tacksam att jag inte har drabbats av covid-19. Ingen i min familj heller.
Jag hade en resa till Danmark bokad i slutet av maj, som blev inställd. Jag har också en stuga i Stockholms skärgård bokad en vecka i slutet av juli. Osäkert om jag kommer kunna åka dit.
Det som jag tycker är mest sorgligt är att mitt äldsta barnbarn, som skall ta studenten i början av juni, inte kan fira och firas på vanligt sätt. Men jag kommer absolut besöka honom på den stora dagen!

Men nu gäller det att se till att man har något att ta itu med, om man blir hemma hela sommaren. Självklart hägrar sköna promenader med hunden, balkonghäng med en god bok och något besök av barn och barnbarn i vår närbelägna park. Men det räcker inte, jag måste ha litet mer att göra.
Sommarens stora projekt blir att bekanta mig med den nyinköpta keyboarden. Jag har tidigare haft ett piano, men det gjorde jag mig av med för några år sedan.



Jag har saknat det och trots att jag aldrig blev någon skicklig pianist, var det ändå alltid roligt att kunna sitta och spela litet då och då. Så  fick jag ett tips om att en keyboard kunde vara ett lämpligt alternativ. Sagt och gjort. En keyboard inhandlades på nätet. Tur nog hade jag redan sett ut den i en butik, innan krisen slog till. Nu står den här hemma hos mig!
Det som är knepigast med en keyboard är att det finns massor av inställningar man bör lära sig. Visst, det finns en manual, men jag begriper inte allt som står i den. Så här har jag att göra!

Nästa projekt är att fortsätta med teckningsövningar. Jag har inte kommit så långt...




Hunden och jag kommer att ge oss iväg på några utflykter i närområdet. Det finns faktiskt en del outforskade områden och naturligtvis fina områden man gärna besöker flera gånger.
Vill samtidigt passa på att slå ett slag för Lidingö hembygdsförenings hemsida, där man ger allehanda tips på kulturhistoriskt intressanta platser på Lidingö.



4 kommentarer:

  1. Vi lever i en tid full av förbud och restriktioner just nu, och man ska naturligtvis ha respekt för vad detta nya virus kan förorsaka i lidande och död. Men jag är trött på allt prat om att friska "70-plusare ska hålla sig på mattan hemma, inte handla mat, inte umgås med andra " etc. Sånt förorsakar ett helt annat slags lidande - i kropp och själ. Jag tänker hyra min stuga som vanligt, en total balkongsommar känns som rena tristessdöden. Hoppas du kommer kunna hyra stugan du bokat också!
    Apropå Lidingös naturpärlor. Jag minns att jag och en väninna en gång cyklade till en förtjusande liten friluftsgård, mitt i skogen, någonstans mitt på Lidingö. Där serverades bl a nygräddade våfflor. Med cykel tog det ca en timme från brofästet. Kan inte minnas vad platsen hette, men du vet naturligtvis?!
    Fina teckningar du har gjort! Är katten din egen?
    Lycka till med keyboarden!

    /Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du rätt i! Du kan vara i din stuga hela sommaren, men ändå följa de rekommendationer finns.
      Jag räknar just nu med att komma iväg till "min" stuga, men det är ju bara en vecka. Det är ju en ny stuga i år. Visar det sig att den är bra, kanske jag tar två veckor nästa sommar.
      Jag hade en egen sommarstuga, men då jag gick i pension, sålde jag den. Den var i mycket dåligt skick och jag måste erkänna att jag hade rätt tråkigt där. Så detta att vara hemma nästan hela sommaren är fortfarande rätt ovant för mig. Men det är ändå rätt skönt att ha sina grejer runt sig och ha alla bekvämligheter. Det är enkelt att ge sig iväg på små "äventyr". Men visst, litet småtrist blir det ju eftersom många är bortresta och alla aktiviteter är inställda. Hoppas att vädret blir bra.
      Jag gissar att ni var på Stockby motionsgård. Där är ingen motion där längre, utan bara restaurang.
      Nej, jag har ingen katt. Bilden är avritad från övningsboken jag använder.

      Radera
  2. Hej, Birgitta! Ser att även du har råkat ut för den voodo-praktiserande kvinnan i din blogg. Jag tog nyss bort hennes långa kommentar där hon rekommenderade en "mirakel-doktor". Men jag ville inte ha några spår alls kvar, så jag loggade in i min blogg, återgick sen till kommentaren på bloggsidan, klickade på radera, varefter en ruta med texten "Ta bort för alltid?" dök upp på en ny sida. Klick, och hela sk*ten var försvunnen! Detta som ett renhållningstips från mig.
    Hälsar Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag insåg att jag var tvungen att även gå in på kommentarer under Utforma för att få bort allt. Tack för tipset. Har bloggat i snart 10 år och nog aldrig råkat ut för något liknande.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...