30 april 2020

Bosön



Bosön är en halvö på Lidingö, kanske mest känd för att Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum ligger där.
En solig vårdag tog jag en promenad i området. Anläggning ligger mycket vackert vid Askrikefjärden. På andra sidan vattnet syns Bogesundslandet.
För den som vill utöva någon form av idrott finns det naturligtvis en massa möjligheter. Men även om det inte var aktuellt för mig just denna dag, är det trevlig att bara gå runt och titta. Det ligger en brygga vid vattnet. Vid den har jag faktiskt badat några gånger sommartid. Swimmingpoolen, som ligger i Idrottshuset, har jag också utnyttjat några gånger i ungdomen. Nuförtiden motionssimmar jag på annat håll.
Det ligger flera gamla hus i området. Det mest kända är Paulsro. Det var grundaren till PUB, Paul U Bergström, som lät bygga den magnifika villan som sommarbostad. Efter hans bortgång 1938 såldes villan till Riksidrottsförbundet, som då startade sin verksamhet. Paulsro kallas numera Mästarvillan.

Som en kuriositet kan nämnas att under andra världskriget hade man avlyssningsstation på Bosön, där man bland annat knäckte tyskarnas krypton i samband med finska kriget.
När kriget väl var över, byggdes området ut och består numera av ett flertal byggnader.

Paulsro, numera kallad Mästarvillan


Sjöbastun

Badbrygga och grillplats till vänster om flaggstången
Poolen i Idrottshuset
Vad kan det här vara för gammal byggnad? Det får jag undersöka och återkomma till.

6 kommentarer:

  1. Jag var här på skolutflykt en gång. Det ser jättefint ut. Tror det är väldigt uppskattat av idrottsmän m fl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut. Det är ju för övrigt ett vackert område att vistas på.

      Radera
  2. Så fint det har blivit på Bosön! Jag minns platsen som tämligen påver från 1950-talets bussningar dit under idrottsdagarna. Kan ju också bero på att jag aldrig uppskattat kolstybbsbanor och höjdhoppsribbor. Roligt med den positiva förändringen! Nu kan man ju åka dit och njuta av miljön utan några påtvingade idrottsprestationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolstybbsbanor? Vad är det? Javisst kan man åka dit bara för att njuta av naturen. Kanske ta sig ett dopp från bryggan också.

      Radera
  3. Kolstybbsbanor fanns på skolornas idrottsplatser och på dem sprang man 60 meter. Gymnastikskorna blev omedelbart nedsvärtade, och om man ramlade, gjorde man sig illa på det hårda fnasiga underlaget. Grus blandat med kolbitar. Vilket barnplågeri!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch då! Jag har inget minne av detta, men jag var väl inte mycket för att springa.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...