28 maj 2020

Riddarholmen


Riddarholmen utgör tillsammans med Gamla stan Stockholms historiska centrum. På 1200-talet byggdes Gråbrödraklostret och klosterkyrkan, som är den nuvarande Riddarholmskyrkan.
Under 1600-talet byggde adelsherrar magnifika palats, som så småningom kom att tas över av statliga ämbetsverk och domstolarna.
Det var länge sedan jag promenerade runt på Riddarholmen. Holmen innehar nog rekord i gamla, historiska byggnader samlade på ett och samma ställe. Jag måste erkänna att jag har aldrig tagit mig  tid att titta närmare på dem. Största överraskning var inte en byggnad, utan en liten klippa, som jag  berättar om sist i inlägget.
Jag tog massor med bilder, men tar inte med bilderna på de mest välkända byggnaderna, som jag tror att ni redan känner till.
Den översta bilden föreställer Gamla riksdagshuset med Hebbeska huset till höger.

Gymnasiehusen


Sparreska palatset

Gamla auktionsverket

Stenbockska palatset
Överkommisariens hus
Rosenhanska palatset
Gamla riksarkivet

Hessensteinska huset
Så till överraskningen: Visste ni att Sveriges normalhöjdpunkt från 1900 finns på Riddarholmen? Inte? Nåja, det kan bero på att den inte används längre. Numera använder hela Europa en gemensam nollnivå, Normaal Amsterdam Peil, NAP, som ligger i Amsterdam.

Sveriges normalhöjdpunkt från 1900



2 kommentarer:

  1. Tack för det fina inlägget och bilderna av husen på Riddarholmen. En av Stockholms intressantaste och vackraste platser i mitt tycke. Det var ett tag sedan jag var där, men nu blev jag så inspirerad att åka dit. Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du blev inspirerad. Ja, jag åker faktiskt in till stan någon enstaka gång och Riddarholmen tyckte jag var lämpligt mål. Där fanns nästan inga människor.
      Allt bra med mig. Litet tråkigt ibland förstås.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...