12 april 2024

Boktips - om kungligheter


Jag har haft en ambition att läsa in mig litet på svenska drottningar. 
I vintras läste jag en mycket intressant biografi över drottning Hedvig Eleonora och hennes tid, skriven av Eva Helen Ulvros.
Nu under våren har jag läst ännu en bok i samma genre. Den handlar om drottning Joséphine, kung Oskar I:s gemål. Boken har skrivits av prinsessan Christina fru Magnusson i samarbete med Carl Otto Werkelid. Den heter Joséphine -  avlägsen i tid men nära mig.
Joséphine kom till Sverige 1823 som sextonåring. Hon kom att bli prinsessan Christinas farfars farsfars mor. Hon var kronprinsessa i två decennier och därefter Sveriges och Norges drottning under femton år och därefter änkedrottning lika länge. Hon födde fem barn.
Hon var djupt engagerad i samhällsfrågor och gjorde viktiga insatser för en social, religiös och humanitär utveckling. Hon var djupt troende katolik vilket skapade en del svårigheter, men som hon ändå lyckades bemästra.
Boken var mycket intressant att läsa och har dessutom en vacker grafiskt design.

Prinsessan Christina har tidigare gett ut en bok om en av sina andra anmödrar. Den heter Hon kallades Daisy - att finna en farmor och handlar om kronprinsessan Margareta, som gick bort redan vid 38 års ålder. Hon var Gustav Adolf VI:s första hustru. Hon födde fem barn och kom alltså att bli farmor till prinsessan Christina och hennes syskon.
I den boken ger prinsessan Christina ett väldigt fint porträtt av en mycket älskad kronprinsessa, som  bland annat känd för sitt stora intresse för trädgårdskonst.



Det som har varit extra intressant med dessa böcker är, att de inte bara är personporträtt, utan att de dessutom  ger en tidsbild av Sverige under den tid personerna levde.


 

2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta! Roligt att du puffar för den här biografin, som jag ställt mig i kö för på biblioteket. Håll med om att forna dagars kungligheter var bra mycket intressantare till karaktären än dagens.
    Hälsar Mariadne

    SvaraRadera

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog ...