11 april 2023

Till minne av en vän



En av mina äldsta vänner, tillika arbetskamrat, gick bort i höstas. Vi hade känt varandra ända sedan 1970-talet. Jag saknar henne mycket.
Vi lärde känna varandra då vi arbetade som sjukhusbibliotekarier. Vi lämnade så småningom  sjukhusvärlden och började i stället arbeta på varsitt stadsdelsbibliotek.
Efter pensionen träffades vi då och då för att äta en bit mat och sedan gå och se någon bra film. Sista gången vi träffades blev det i stället, enligt min väns önskemål, en promenad i Gamla stan. 
Det var alltid väldigt givande att samtala med henne. Hon var en väldigt engagerad person med många intressen och oerhört kunnig, i allt från hieroglyfer till programmering. 
Min vän vilar nu i minneslunden på Råcksta begravningsplats i västra Stockholm.
Jag var där en tidig vårdag för att minnas henne. Det var väldigt trösterikt att vandra runt i den vackra miljön.






Minneslunden



Råcksta begravningsplats med kapell och krematorium anlades i början av 1960-talet. Området är skapat av trädgårdsarkitekt Gunnar Martinsson och arkitekt Klas Fåhraeus. Mottot är "Var dag".
Anläggningen har eftersträvat att bevara och knyta an till det ursprungliga landskapet med dess spel mellan mörka skogsklädda bergspartier och öppna ljusa ängsområden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog ...