13 april 2022

Sergelstaden


Jag tog en promenad i Sergelstaden. Jag har faktiskt inte hört denna benämning tidigare, men så kallas området kring Sergels torg på fastighetsägaren Vasakronans hemsida.
Vi har väl alla då och då passerat Sergels torg under de senaste åren och konstaterat att det har varit besvärligt att ta sig fram på grund av byggnadsställningar. Nu ser det ut som det mesta av den enorma renoveringen är klar. Jag är inte insatt i detaljerna men på Vasakronans hemsida kan man få litet mer information och ta del av fastighetsägarens vision med området.
Det som jag först lade märke till var det lilla röda huset, som byggts vid trappan från Sveavägen upp till Malmskillnadsgatan. Det ligger en liten restaurang längst upp i huset, men då jag gick förbi vid tvåtiden en eftermiddag, var den helt tom. Kanske bara öppen på kvällarna?

Röda huset. Kallas även Sergelpaviljongen.

Därefter gick jag vidare på Malmskillnadsgatan, där man fräschat upp och satsar på att göra gatan till en restauranggata. Här uppe är det länge sedan jag var, så allt är som nytt för mig.
En av restaurangerna heter Scandwich och marknadsför sig som en restaurang med goda smörgåsar som specialitet. Den får jag väl pröva vid något tillfälle.
Jag promenerade vidare och fick syn på det bostadshus, som byggts i hörnet av Mäster Samuelsgatan.  Hela fasaden är klädd i bitar av cederträ. 33 400 trälappar har spikats fast, en och en!



Så promenerade jag ner till Sergelgatan och gick upp mot Hötorget. Jag tittade in i butiken Designtorget. Den låg väl ner på plattan tidigare? Har svårt att förstå mig på denna typ av butik. Mycket prylar -  alltifrån sällskapsspel till diskborstar. Väldigt snygga saker, men säljer de något?



Ett besök i en gammal favoritbutik - Mist. Jag gillar deras sätt att presentera sina produkter. Det är lätt att få en överblick och man kan gå runt och titta på varorna. Där finns inte bara  kosmetika att köpa utan också make-upkurser. Jag gick själv en sådan för kanske 10 år sedan och rekommenderar den varmt. Jag fick många bra tips, som jag har följt. Men att köpa linser i olika färger, det är nog inget för mig.







Limpan Lindström. Skulptur av Göran Strååt. Limpan var välkänd lärare på Konstakademiens skulpturskola, som låg på Sergelgatan på 1930-talet.

Det ligger en restaurang här i hörnan numera. Snart bör man väl kunna komma upp på terrassen.






2 kommentarer:

  1. Jag hade inte heller hört namnet Sergelstaden. Men förstår att det är ett relativt nytt begrepp. Tydligen "uppfunnet" av Wasakronan någon gång mellan 2014-2019.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, som jag inte sett förrän nu. Jag skall egentligen få ett mejl, då någon kommenterar min blogg, men det fungerar uppenbarligen inte alltid. Jag har tittat in på din blogg. Hälsningar Birgitta

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...