2 februari 2022

Handskar


Engelska glacéhandskar från 1600-talet


Handskar är mycket gamla plagg och har använts både som klädesplagg och som prydnad. De kunde utgöra ämbetsinsignium för biskopar och de kunde ha symboliska innebörder för renhet och vänskap. Handsken kunde fungera som symbolisk pant. Att kasta en handske framför någon var en utmaning till tvekamp.
Handskar blev i Sverige en vanlig förlovningsgåva. Från 1700-talet kom de att tillhöra högtidsdräkten bland allmogen. Först i senare tid har handskar blivit ett plagg för vardag. 
Stor vikt lades förr vid utförande och dekor. Herrhandskarna var speciellt under 1600-talet rikt utstyrda med fransar, band och broderier. Senare blev denna typ av dekor mer vanlig på damhandskar. 
Dagens handskar består oftast av lammskinn och är fabrikstillverkade (NE).

Armbågsstöd för provning av handskar, handsktänjare, blomma för dräktdekoration, dam- och barnhandskar. Bilden kommer från Stockholms stadsmuseum


Jag tycker att handskar är ett både roligt och viktigt plagg. Roligt för att det går att variera utan alltför stora kostnader .Viktigt, så till vida att jag gärna matchar till skor och väska. Under vinterhalvåret blir det mest svart, så det är ganska lätt gjort. På sommaren har man numera inte handskar alls, men jag har faktiskt kvar ett par vita sommarhandskar från 1960-talet, då jag använde sådana. Två par långa glacéhandskar finns kvar också. De vita har jag haft på mig då jag hade lång klänning vid några tillfällen.




Häromdagen besökte jag Östermalms handskaffär, som ligger på Karlavägen 61. Jag älskar den här typen av specialaffärer! Det var dags för ett par nya vårhandskar. Jag visade upp mina gamla för försäljaren och ursäktade mig med att " så här slitna blir mina handskar eftersom jag promenerar med en hund i koppel". Då visade hon genast fram en handske, som borde passa mig att ha just vid hundpromenader. En litet mer robust handske i mockaskinn med muddar, infällda resår och dessutom billig.
Så det slutade med att jag köpte två par handskar. Ett par litet finare i lammskinn och ett par sportigare för hundpromenader.

Östermalms handskaffär

Mysigt att packa upp de nya handskarna, som var inslagna i silkespapper



5 kommentarer:

  1. Hej Birgitta! Jag gör ett försök att kommentera igen. Så intressant inlägg om handskar. Underbart att den gamla handskbutiken finns kvar. Det fanns också en annan på Sibyllegatan i hörnet av Östermalmstorg där jag brukade köpa handskar när jag arbetade i närheten.
    Det där med sommarhandskar tycker jag är synd att man inte använder mer. Mycket praktiskt att använda för att undvika att baciller och virus! Dessutom väldigt fräscht!
    Så jättepraktiskt att ha ett par speciellt för hundpromenader!
    Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det lyckades få igenom kommentaren! Jag kommer ihåg den butiken vid Östermalmstorg, som du skriver om. Men den ju tyvärr inte kvar. Sedan finns ju en stor på Norrlandsgatan nära Norrmalmstorg. Javisst var det väl fräscht med sommarhandskar. Allt är bra här! Skönt att pandemin klingat av så pass att vi kan återgå till ett normalt liv igen.

      Radera
  2. Det lyckades!������

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant inlägg. Jag gillar att läsa sådana historiska trivia, tack :)

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...