18 mars 2021

Teckning - fortsättningen

Jag berättade för en tid sedan att jag försöker lära mig rita. Jag gick en kurs och skulle sedan fortsätta på egen hand med hjälp av en bok. Det går sisådär.
Boken är bra, men att bara sitta och rita vaser och skålar med frukt är tråkigt. Jag är väl medveten om att övning, övning  och åter övning är det som gäller.
Perspektivritning och människokroppen hoppar jag över, eftersom det är för svårt. Det är bättre att satsa på sådant man känner att man skulle kunna klara av, bara man övar tillräckligt. Det är också viktigt att man tycker att det är roligt att hålla på. Så jag satsar på naturen, dvs blommor, djur och landskap. Då är det också enkelt att hitta förlagor. Blommor kan man hämta in utifrån och djur kan man hitta bilder på i böcker. Landskap är litet knepigare, eftersom jag inte hittar något lämpligt i min närmsta omgivning. 
Jag har också hittat några instruktionsfilmer på Youtube. En heter Teckna med Elise. 
Att lära sig skillnaden på olika typer av blyertspennor är inte så svårt. Men vill man sedan pröva att färglägga teckningarna blir det genast litet svårare. När det gäller tuschpennor och färgpennor finns det en uppsjö att välja ur.
Visar längst ner en bild färglagd med tusch. Tycker inte att den är riktigt bra. Tror hellre jag färglägger med akvarellfärg i fortsättningen.

Katt

Dvärgtoffelblomma



Vintergäck


Snödroppar tecknade med tusch

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset med Teckna med Elise. Jag tycker att dina försök verkar lovande. Som du säger så är det övning som gäller för allt skapande här i världen. Det har gått i stå lite med mitt målande, men nu kanske jag börjar igen när det blivit lite ljusare.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du för din vänliga kommentar. Ja, jag kan ju inte på något sätt tävla med dig. Du gör så fina tavlor! Men jag märker redan nu att tecknandet gör mig mer säker på hur jag nu skall gå vidare. Jag har nu återgått till akvarellmålningen, men tecknar först det jag skall måla. Litet fuskigt men det ger mer resultat och blir roligare då.

      Radera
  2. Visst har du talang, Birgitta! Så kämpa på! Pröva lite omväxlande frihandsteckning i stället för avbildning av färdiga motiv från handböcker. Man lär sig av det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, men jag tvivlar ändå på att detta är något för mig. Jag skall pröva det du tipsar om. Rita fritt ur minnet.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...