1 mars 2021

Solfjädrar

Jag är nog inte den enda, som haft gott om tid att gå igenom skåp och lådor under de senaste månaderna.
I ett vackert pelarbord, som jag ärvt av min mamma, finns en låda som jag inte öppnat på länge. Då jag öppnade den hittade jag två solfjädrar, som jag fullständigt glömt bort att jag hade.
Den ena är en plym på skaft. Det enda jag vet, är att den kommer från mitt föräldrahem, men vem som ägt den från början vet jag inte. Jag har aldrig sett någon använda den. Inköpt till en maskerad kanske? Uppriktigt sagt rätt oaptitlig! Undrar vilken fågel, som plågats eller kanske till och med fått sätta livet till, för att åstadkomma den?


Den andra solfjädern fick jag som present av min bror, då han hade varit på besök i Japan



Jag läser följande i NE: Solfjäder är ett redskap att hålla i handen och fläkta sig med. I enkel form, som ett palmblad, en fjäder eller en flätad skiva, har den använts sedan forntiden. Praktsolfjädrar av till exempel påfågel, bars i många kulturer av särskilda bärare vid ceremonier. 
Som dräktacccessoar  började solfjäder användas i Europa på 1500-talet och hade då ofta formen av en  liten flagga eller plym på skaft , men den österifrån införda hopfällbara solfjädern blev snart den vanligaste. Den var ofta mycket elegant utförd i dyrbara material och rikt dekorerad.

Solfjäder från 1700/1800-talet. Såld på auktion för 5200 kronor


Den utfällda solfjädern har ju också använts mycket som motiv i konsten. Det var mycket vanligt speciellt under nyklassicismen, då den uppträdde i stuckrelief som vägg- och takdekor samt som inlagd, skuren eller målad dekor på stolsryggar och spegelkrön. 

Här är en solfjäder målad av Anders Zorn 1890. Motivet är systrarna Salomon.


2 kommentarer:

  1. Den först avbildade solfjädern är säkert minst hundra år; jag tror jag såg något liknande i en monter på Augusta Lundin-uställningen i höstas. Den typen av fjädrar förekom visst även som hårprydnader och fjäderboor under hennes stilepok.

    Din japanska solfjäder är SÅ vacker. Och om vi även i fortsättningen ska uthärda värmeböljor på mer än trettio plusgrader i juli, så kommer solfjädrar säkert på modet igen. Vi kan ju inte bära med oss kylfläktar överallt.

    /Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att få veta detta om den gamla solfjädern! Hade nästan tänkt slänga den, men det kanske jag skall låta bli. Helt rätt som du säger, den japanska kan säkert komma till användning, då man är utomhus någon solig och varm dag.
      Trevlig helg!

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...