2 juni 2018

Stockholmsvandring - butiker med anor

En dag då jag promenerade uppför Kungsgatan i min hemstad Stockholm, slog det mig att den enda butik som fortfarande finns kvar från min uppväxt är Mattssons band. Nu visar det sig att även den skall upphöra efter 77 år. Så tråkigt! Jag har inte handlat där många gånger, men alltid stannat och tittat i deras skyltfönster. Vilket underbart skyltfönster för en nostalgiker. Tyvärr uppstår det reflexer då man fotograferar skyltfönster.



I boken Unika butiker av Martin Kull fick jag fler tips på gamla butiker i Stockholm. En del finns kvar på sin ursprungliga adress och en del har flyttat.
Jag tog en tur på stan och fotograferade några av dem.
Den absolut äldsta jag kunnat hitta, är WA Bolins juvelerarfirma etablerad 1791. Den fanns i många år på Sturegatan. Flyttade sedan ner till Stureplan. Numera finns den kvar som showroom och ateljé, inrymd i Oxenstiernska malmgården på Storgatan.



Den äldsta originalbevarade butiken i Stockholm är Stockholms aeter och essencefabrik. Den är från 1800 och ligger på Wallingatan. I denna butik kan man handla presenter till den som redan har allt, t ex kryddor, tårtdekorationer, teer och självklart essencer.




Interiörbild från Stockholms aeter- och essencefabrik. Observera den gamla vågen och kassaapparaten!

Frisörfirman Herbert Patzer grundades 1859 på Myntgatan 1. Flyttade till Storkyrkobrinken 11 1930. Sedan juni 2013 ligger salongen på Stora Gråmunkegränd 8. Butiken påstås var äldst i Sverige. Antar att man då menar den äldsta frisörsalongen.


Sidencarlson på Drottninggatan är från 1873. Där har jag handlat en del tyger genom åren.
Det kommer fler butiker i nästa inlägg!




8 kommentarer:

  1. Detta var mycket intressant för en gammal stockholmare. Så Mattssons band skall lägga ner! I och för sig inte förvånande, men så tråkigt. Jodå ett par gånger om året brukar jag handla där. Den där boken Unika butiker måste jag försöka få tag i. Jättefina bilder Birgitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Nej, man blir inte förvånad över någonting längre. Gissar att ägaren går i pension och ingen vill ta över.

      Radera
  2. Tack för tipset om Unika butiker. Trevligt att vara med på din affärsronda.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid. Du kan säkert få tag i boken på biblioteket.

      Radera
  3. Vilket trevligt inlägg med stockholmshistoria! Och fina bilder, även den tagen av ett skyltfönster. Jag har länge trott att Sidencarlson var nedlagt, så det var en glad nyhet att de finns kvar på sin gamla plats. Ser fram emot fortsättningen i ditt nästa inlägg!
    /Marie-Anne C.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt att de finns kvar och hoppas att det förblir så.
    Mycket trevligt inlägg, tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det roligt att en del gamla butiker håller sig kvar och vågar ha sitt alldeles egna utbud.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...