25 februari 2020

Södergården - en hemgård





Södergården är en hemgård, som ligger på Götgatan 37 i Stockholm. Många gånger har jag gått förbi huset, utan att egentligen förstå vad man sysslar med därinne. Nu  fick jag tillfälle att göra ett besök inne i huset, kika runt i lokalerna och informera mig om verksamheten.

Huset är gammalt och man har bevarat många fina detaljer

Det pågick en intensiv verksamhet denna tisdagseftermiddag.
I deras program står det att man vill verka för gemenskap och förståelse mellan människor i olika åldrar, från olika kulturer, med olika åsiktsriktningar och från olika arbetsområden. Man vill vara ett socialt, kulturellt och pedagogiskt centrum, där verksamheten anpassas för att möta behovet i ett föränderligt samhälle.
Jag blev verkligen imponerad av det enorma utbudet av kurser och andra aktiviteter, som erbjöds.  Några anställda och en del volontärer hjälps åt att driva verksamheten.
ABF och Stockholms stad stödjer verksamheten med ekonomiska bidrag.


Bibliotek och kursrum


Lokal att hyra för konferenser 

Vad är då en hemgård? Ja, det är helt enkelt ett slags allaktivitetshus. Idén kommer ursprungligen från England och var från början främst till för att utjämna ekonomiska och sociala klyftor.
Efter rundvandringen intog vi kaffe med hembakt bröd i denna mysiga salong.




2 kommentarer:

  1. Åh, en så mysig, hemtrevlig och vacker miljö! Dit vill man gärna gå och ta sitt eftermiddagskaffe. Underbara tapeter och inredning! Roligt med dig, Birgitta, att du ideligen upptäcker nya spännande miljöer i stadens rum under dina strövtåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mariadne för dina vänliga ord. Ja, det finns alltid nya platser att utforska. I det här fallet hade jag sådan tur att en fd kollega till mig berättade om sitt volontärjobb på Södergården och föreslog att jag skulle komma och titta in där. Hon har för övrigt hjälpt till att ordna deras bibliotek. Massor att gallra :)

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...