14 februari 2020

Att göra en fotobok



Många av de pappersfoton jag har sedan tidigare sitter inklistrade i album. En del har jag också liggande i olika kuvert.
Sedan 2007 är alla mina fotografier digitala. De ligger snyggt och prydligt sorterade i mappar i datorn.
En dag satt jag och funderade på hur bilderna i datorn skall tas om hand för att i alla fall några av dem skall finnas på papper. Jag bestämde mig för att göra en fotobok.
Boken, som jag presenterar här, innehåller ett urval bilder från mina resor åren 2007-2019 och är på 32 sidor. Sist i inlägget kommer en länk till den virtuella fotoboken.
När jag väl hade bestämt innehållet, började jag med att gå igenom de aktuella mapparna och kritiskt granska alla bilderna. Jag skapade en mapp där jag lade in de bilder jag tänkte använda till min fotobok.

Fotoboken i mitten, bilderna som jag lagt in syns nederst. Till vänster mappen jag tar bilder ur..
Så här blev den i pappersformat

Företaget jag beställde från heter photohome.se På deras hemsida kan man få information om hur man skall gå till väga och också uppgifter om priser. En bra manual på svenska finns att tillgå.
Det är ett tidsödande arbete att skapa en fotobok, men väldigt roligt när man väl kommer igång.
Jag kommer att göra ytterligare en, som kommer handla om familjen, arbetslivet, livet som pensionär, bostaden och hobbies/aktiviteter. 



2 kommentarer:

  1. Vilket fint och prydligt arbete du har gjort, Birgitta! Och visst är det roligare att bläddra i ett fotoalbum än att stirra på en skärm?! Du glömmer väl inte texten till albumbilderna, dvs att skriva in data som plats, år, namn på avbildade personer etc. En försyndelse som man tyvärr ofta ser i avlidna släktingars efterlämnade album.

    SvaraRadera
  2. Tack Mariadne! Du har helt rätt att man skall tänka på plats, årtal osv. I det här fallet har jag bara angett årtal, land och i vissa fall plats. Nästa gång, då det kommer vara ett album med familjebilder blir det viktigt med namn på personer.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...