25 augusti 2019

Återblick på sommaren 2019




Jag är hemma större delen av sommaren. Hunden och jag har tagit våra vanliga förmiddagspromenader och vi har upptäckt att det är trevligt att efter promenaden vistas en stund i vår närbelägna park. Vi brukar börja med att gå och bada tassarna i den lilla dammen och sedan går jag och sätter mig på någon bänk och hunden lägger sig bredvid i gräset. Hon tycker om att  spana efter kompisar, så vi brukar sitta så en stund innan det är dags att gå hem igen och laga lunch. Ibland dyker det faktiskt upp någon kompis med vidhängande matte och då blir det en del samvaro.



Det gäller att ordna det trevligt på balkongen, där vi vistas mycket. För några år sedan fick vi våra balkonger renoverade. Efter det blev det blev jag tvungen att slänga min konstgjorda gräsmatta, eftersom det blev förbjudet att ha sådant på golvet.
Nu har jag äntligen hittat ett alternativ, ett grått plastgolv från IKEA. Återstår att se hur det klarar vintern...



Sommarens utflykt gick till Artipelag på Värmdö. Min dotter Ulrika och jag tog en tur för att besöka detta berömda konstmuseum, där ingen av oss varit tidigare.

Så här vackert smälter museet in i naturen

En utställning av den italienske konstnären och designern Piero  Fornasettis verk lockade. Utställningen kallas Insida Utsida och är den första museiutställningen i Sverige, som omfattar hela Fornasettis produktiva spektrum av måleri, teckning, grafisk design, möbler, designföremål och rumsliga installationer. Även verk av hans son visades. Utställningen pågår till den 26 januari 2020.



Ulrika speglar en av skyltdockorna

Mycket radiolyssnande blir det på sommaren. Självklart några avsnitt av Sommar, men också radioföljetongen.
Radioföljetongen fyller 80 år i år. Det firar man med att ge Rosen på Tistelön av Emelie Flygare- Carlén. Det var den allra första radioföljetongen som sändes 1939. Inspelningen är dock inte lika gammal, utan från 1997. En utmärkt uppläsning på ålderdomlig svenska, som gav den rätta atmosfären i detta sorgliga drama.  Den finns fortfarande att lyssna på, på Sveriges radio play.

Vissa kvällar har ägnats åt TV-tittande. Jag har gått igenom hela den australiensiska serien  Hemma igen, där alla sex säsonger funnits på play. Ja, vad skall man säga om denna serie? Pekoral eller fullständigt lysande? Vad man nu än tycker, så måste jag säga att interiörerna, kostymerna och skådespelarprestationerna var helt fantastiska. Mest imponerad var jag av Noni Hazelhurst, som hade rollen som familjens överhuvud. Men kära nån, så mycket problem denna familj hade...

Som vanligt tillbringade hunden och jag en vecka i hyrd stuga på Gällnö i Stockholms skärgård. Det är en vacker ö med ängar, åkrar, skog och gles bebyggelse.
Sista dagen vi var där, fick vi besök i stugan av en vacker fjäril, som jag visar längst upp i inlägget. Det är en silverstreckad pärlemorfjäril.

Gällnö

Kräftfest med några av grannarna är en trevlig avslutning på sommaren


2 kommentarer:

  1. Det låter som en behaglig tillvaro med hunden. Gällnö har jag varit på en gång. Det var verkligen idylliskt och trevligt. Artipelag har jag ännu inte varit till, men hoppas kunna besöka snart. Det verkar så vackert där. Golvet på balkongen är jättesnyggt. Ser så trevligt ut med grannarna på kräftkalas!

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...