4 augusti 2019

Pennor, pennor och åter pennor


Visst använder vi väl pennor än idag, även om datorerna minskat användningen. Då jag skulle gå en kurs i teckning besökte jag butiken Pen Store på Hornsgatan i Stockholm. Massor av pennor och en del papper också. En underbar butik! Jag inhandlade två blyertspennor med olika hårdhetsgrad samt ett suddgummi för det facila priset av 36 kronor!

Pen Store

Ordet penna kommer från det latinska ordet för fjäder. Fågelfjädrar började användas som pennor av romarna under 300-talet e.Kr. och kom med det ökade bruket av pergament att bli det dominerande skrivverktyget under mer än tusen år i Europa.
En helt annan sorts penna såg dagens ljus på 1560-talet då en fyndighet av svart grafit upptäcktes i England. Grafiten gick att skriva med och eftersom man trodde att materialet var bly fick det namn med anknytning till bly, som till exempel det svenska ordet blyerts efter tyskans bleierz för blymalm.
Mitt under den franska revolutionen konstruerade den franske konstnären och uppfinnaren Nicholas Jacques Conté en blyertspenna där hårdhetsgraden gick att variera. Nu fick blyertspennan sitt stora genombrott som folkets penna.
Något bly innehöll pennan inte, det hade den svenske kemisten Carl Wilhelm Scheele insett år 1799, då han upptäckte att grafit var en form av kristalliserat kol.

Blyertspennor med olika hårdhetsgrad

Så småningom började även olika typer av bläckpennor tillverkas. Det franska företaget Bic tillverkade en penna vid namn Bic Cristal, som räknas som världen mest sålda penna.
Ovanstående faktauppgifter kan man läsa på Tekniska museets hemsida.

Nej, inte Bic utan bara några vackra reservoarpennor.


Butikens mest exklusiva bläckpenna, en Lamy för 4450 kronor


4 kommentarer:

  1. Mycket intressant. Särskilt det där om blyerts. Det hade jag ingen aning om. Tack för tipset om pennaffären. Jag älskar nämligen pennor av alla de slag. En vacker reservoarpenna på bilden. Handstilen blir lite vackrare när man använder en sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tyckte att inlägget var intressant och att det gav dig nya insikter.Jag har ingen reservoarpenna kvar, men minns mycket väl min Mont Blanc. Var mycket stolt över den.

      Radera
  2. Vilket trevligt inlägg att starta hösten med! Pennor och skrivmaterial är för mig nära förknippade med skolstarten, då man som barn fick gå till bokhandeln och välja omslagspapper, bänkpapper och skrivböcker - allt nytt och fräscht. Pennaffären som du besökt verkar vara en guldgruva, dit måste jag också bege mig. Lycka till på teckningskursen! Kanske får vi se ett & annat av dina alster här i bloggen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om du hann läsa mitt första svar. Jag tog bort det eftersom jag skrivit fel. Roligt att du gillade inlägget. Att man gillar pennor och annat skrivmaterial beror nog på att man gillar att skriva och kanske rita! Vi får se om jag visar några av mina teckningar här senare i höst.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...