13 juni 2019

Humlegården i Stockholm




Jag är väldigt förtjust i parker. De passar så bra att promenera i, då man har hund.
En park, som ligger mig extra varmt om hjärtat är Humlegården i Stockholms city. Jag gick i lågstadiet i skola på Sturegatan och vi hade våra raster förlagda till den parken. Så jag lärde mig tidigt vem Carl von Linné var.
Humlegården anlades redan 1619 då Gustav II Adolf bestämde att en "humlegård" för det kungliga hushållet skulle anläggas. Sedan dess har Humlegården varit både lustgård, nyttoträdgård, betesmark för kor och offentlig park med dansbanor och karuseller. För att uppmärksamma att det var 400 år sedan denna "humlegård" anlades, återskapar man idag en köksträdgård i 1600-talsstil. Den kommer dock bara att finnas under en begränsad period.


Redan på drottning Kristinas tid planterades troligen lindarna i alléerna. Huvuddragen i parkens karaktär härrör från 1870-talet då ett tidstypiskt slingrande gångsystem anlades och åtskilliga träd planterades. Vid samma tid uppfördes också Kungliga biblioteket.



I början av 1900-talet anlades en liten lekplan, som på 1940-talet utvecklades till en anläggning för parklek. Egon Möller Nielsens klätterskulptur "Tuffsen" sattes upp i lekparken 1949.



Vid foten av Floras kulle ligger en "vattenbutik" för friluftsservering. Numera är det en restaurang, som heter Omnipollos Flora, som innehar platsen.


Här är en bild, som jag tog för flera år sedan, då hunden och jag promenerade i Humlegården


4 kommentarer:

  1. Trevligt att få se hur det ser ut i Humlegården idag. När jag för många år sedan arbetade på KB promenerade jag där nästan dagligen. Den där köksträdgården blir jag verkligen nyfiken på.Tack för turen! Trevlig helg!/Eva

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade inlägget. Jag önskar dig också en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Intressant med den återskapade köksträdgården i "Humlan"; den måste jag åka och titta på. Sommartid har även Wasamuseet sin lilla köksträdgård från 1600-talet strax söder om museet. Önskar dig både trevlig helg och en fin midsommarhelg nästa vecka! Åker strax ut till mitt datorlösa sommarställe, så jag önskar i förväg.

    /Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åk och titta på köksträdgården. Den bör vara klar nu. Jag önskar dig en riktigt skön sommar ute i skärgården!

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...