19 augusti 2018

Några dagar på Ornö

I början av augusti fick jag möjlighet att tillbringa några dagar på Ornö, som ligger i Stockholms södra skärgård. Det är min son och hans familj, som har tillgång till en sommarstuga där. Ornö är en stor ö mellan Dalarö och Utö. Det finns 300 permanentboende och många fler sommarboende.

Det fanns möjlighet till bad, trevliga skogspromenader och naturligtvis lek och samvaro med mina yngsta barnbarn.
Det var underbart att sent på kvällen kunna gå ut och njuta av det totala stillheten och tystnaden, något som jag som storstadsbo sällan har möjlighet att göra.

Artur och Stella på skogspromenad

Ralf leker i den hembyggda lekstugan
En kväll fick vi besök av en älg på tomten

Med yngsta barnbarnen och hunden utanför Brödboden


Sundby gård



4 kommentarer:

  1. Det verkar väldigt fint därute på Ornö. Har själv inte kommit ut i skärgården någon gång i sommar tyvärr. Jättegulliga barnbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva. Ja, men du har ju de underbara Mälaröarna att njuta av.

      Radera
  2. Vad trevligt att du kom till skott med ett Ornö-inlägg i bloggen! Jag har förstått att du befunnit dig någonstans i eller i närheten av Mörbyfjärdens tomtområde på västra sidan av ön. Jag minns när det exploaterades på 1970-talet, och det talades om 300 tomter. Idag är det säkert än flera. Till skillnad från de arrendetomter, som styckades redan på 1940-talet av "gamle greven" Albert Stenbock, så är de i Mörbyfjärden från början friköpta. Trevliga bilder, och skogsstigen, där ditt barnbarn går med sin hund, är en typisk Ornö-stig med de högväxta grangrenarna svepande ner över vägen.

    Glädjer mig åt att din vackra vinjett kommit tillbaka. Den är både personlig och vacker och har ett lätt vemod över sig.

    /tycker Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer. Vi var nära Mörbyfjärdens tomtområde. Skogspromenaden var en upplevelse. Sällan man har möjlighet att gå i urskog. Hunden är min och Artur var mycket stolt över att få hålla i henne under promenaden.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...