26 augusti 2018

Återblick på sommaren 2018

Så börjar denna långa heta sommar lida mot sitt slut. Det är dags för en återblick.
Jag fyllde jämt i slutet av april, men först i slutet av maj blev det tillfälle för hela familjen att samlas. Jag hade önskat mig en lunch på Djurgårdsbrunns värdshus. Så blev det också.

Från vänster: Elin, Ralf, Ulrika, Lukas, Pontus, Artur och Mattias. 

Jag hade skickat efter ett sommarpyssel, som jag tänkt montera ihop under regniga dagar. Men det blev ju inga sådana, så jag satt i stället med detta dagar då det var för varmt för mig och hunden att vara ute. Det är ett tittskåp på 19x19 cm, som föreställer en konstnärsateljé. Kommer från ett danskt företag som finns på www.creotime.com
Jag kan avslöja att jag fuskat litet. Belysningen fick jag ingen ordning på. Dessutom blev jag tvungen att komplettera med färgtuberna och de tunna penslarna, som inte ingick i materialet.
Nu pryder det sin plats i bokhyllan bland konstböckerna!



Det har varit flera intressanta konstutställningar i sommar. Jag har besökt Waldemarsudde vid två tillfällen. Det blir ett separat inlägg om dessa senare.
Jag var också på Liljevalchs utställning med målningar av Lars Lerin. Många av dem var oerhört mörka, med motiv från krigets Syrien. Men det fanns också flera av hans tidigare målningar med litet mer ljus. Utställningen pågår till den 9 september.




Som vanligt bodde hunden och jag en vecka i hyrd stuga på  Gällnö i Stockholms skärgård. Här är en bild, som jag tycker representerar vår vecka där. Det var en av de heta veckorna i mitten av juli. Jag har visserligen radio, men varken TV eller dator där, så det gäller att ha en bra bok att läsa. Mer om den senare.
Bilden är tagen vid 18-tiden och svalkan är äntligen på väg. Jag sitter på verandan med en bok och hunden ligger och tar igen sig efter att under dagen ha jagat gårdens katt, inte bara en gång utan två!



Vad var det nu för bok jag läste? Jo, det var Steglitsan av Donna Tartt. En helt fantastisk bok om livet, döden, kärleken och konsten.



Lidingö församling ordnar varje sommar ett antal grillkvällar. Här är vi några, som samlats utanför församlingsgården en ljummen kväll i början av augusti. Vi åt grillad korv (grillad inomhus i köket) och därefter blev det kaffe med glass. Det blev också tid för en sångstund och en kort predikan av kyrkoherden Carina Nilsson.Vi hade mycket trevligt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...