13 augusti 2018

Hälsans stig på Lidingö




Hälsans stig på Lidingö är en naturskön slinga på 6 kilometer i en omväxlande miljö med varje kilometer utmarkerad.
I Stadshuset finns en folder med karta, som man kan få gratis. Kartan finns också att hämta på nätet. Tanken är att inspirera till motion för folkhälsans skull. Idén kommer från Irland. Slingan är handikapp- och barnvagnsvänlig. Det finns gott om parkbänkar att vila på. En och annan sevärdhet passeras.
Hunden och jag har gjort denna promenad i sommar. Det var en trevlig tur och jag hamnade faktiskt vid några tillfällen på ställen där jag aldrig varit förut.
Vi började i Lidingö centrum, där ovanstående skylt finns.

Vi passerar Vasaborgen med Hästskojarparken
Trevligt att man sätter växter utmed Kyrkvägen
Uppför Kyrkallén...

...över Hersby åker. Skylten på lyktstolpen visar att vi är på rätt väg.

Vid Lunaskolan(fd Missionsskolan) vänder vi upp mot Gångsätra....


... och passerar genom ett vackert parkområde.


Vi passerar Högsätra utegym
 Kolonilotterna på Mosstorps gärde

Vi fick känna doften av nyslaget hö

På väg hemåt via Mosstorpsvägen. Vattentornet i fonden. 

Vi avslutade genom att promenera Södra Kungsvägen upp mot Stadshuset. Sedan bar det av hemåt mot Torsvik.
Jag kan avslöja att vi faktiskt delade upp promenaden i två delar. När man promenerar med min hund, tar det dubbelt så lång tid eftersom hon skall nosa på allt.
Det syns nog på bilderna att det rådde torka under den period vi gjorde vår promenad.
Så mycket till stig är det ju egentligen inte. Huvuddelen av promenaden skedde på vanliga trottoarer och gångvägar.

2 kommentarer:

  1. Tack för turen! Kommer nästan aldrig till Lidingö numera. Förbindelserna mellan våra öar Ekerö och Lidingö är inte de bästa. Synd för det visas många fina utställningar på Millesgården jag skulle vilja se. Verkar vara en trevlig slinga att promenera. Det är hemskt så torrt det är i markerna. Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår att det inte blir av. Detsamma för mig. Hade gärna åkt ut någon gång till Ekerö igen, men har man inte bil så känns det inte mödan värt. Senaste gången jag var ute på Ekerö var för fem år sedan, då jag var ute där över dagen. Brorsan körde.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...