24 september 2017

Norra Djurgårdsstaden


Norra Djurgårdsstaden är ett nybyggt område i nordöstra Stockholm, som sträcker sig från Husarviken i norr till Loudden i söder. Området gränsar till Hjorthagen, en gammal stadsdel där ett gasverk tidigare låg.
Eftersom jag bor tvärs över vattnet har jag kunnat följa detta områdes framväxt. Jag passerar också igenom området, när jag ibland tar buss från stan till Ropsten.
Några gånger under sommaren har jag stannat till och gått runt i området och tagit litet bilder. Jag tycker att det är ett otroligt tjusigt område. Vilken spännande arkitektur! Området är fortfarande under utbyggnad.
Jag skulle mycket väl tänka mig att bo där. Nära till naturen, nära till vatten och nära till Stockholms city. Men priserna för lägenheterna är skyhöga.


Invigning av Jeppe Heins vattenkonstverk




Brygga vid Husarviken. I fonden skymtar Norra Djurgårdens natur


Solrosorna kämpar på trots byggkranar



Massor av bänkar på Storängstorget. I fonden skymtar gasklockan i plåt, ett riktigt landmärke. Den kommer att rivas.

Innergård


Bobergs gasklockor och flera andra industribyggnader i samma stil blir kvar och skall bland annat användas till kulturverksamhet.


5 kommentarer:

  1. För ett par veckor sedan följde jag med en arrangerad busstur genom detta område. Det har aldrig tillhört "mina" delar av stan och jag vet att jag troligen inte kommer att besöka det med kommunala färdmedel. Jag blev djupt imponerad av arkitektur, färger och atmosfär. Såg MatHem-bilen ratta runt i området. Förståeligt för jag såg inte en enda matvarubutik! Men det är ju inte heller helt färdigställt ännu. Så jättefina foton!

    SvaraRadera
  2. Javisst är det väl ett tjusigt område. Jodå, det finns minst två matbutiker. Ligger i varsin ände av området. Coop på Bobergsgatan och Hemköp vid Storängsbotten.

    SvaraRadera
  3. Det missade jag. Satt uppe i en dubbeldäckare, men såg desto mer av de fina fasaderna.

    SvaraRadera
  4. Hej, jag föll för balkongerna på första bilden. Och visst är det spännande arkitektur. Men, inget för lantlollan som jag har blivit. Nä, här gäller falutröda stugor för hela slanten. Men de flesta kan inte bo så här i glesbygd, det finns inte arbeten, och folk verkar gilla att bo i storstäder. Jag kan mycket väl förstå att priserna skjuter i höjden, dels för att de är nybyggda hus, o sedan för både miljön o för att det är ett hippt område.

    SvaraRadera
  5. Här kommer oktober månads rubriker: v.40 Blek, v.41 2037, v.42 Klippdockor, v.43 Myriader

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...