17 oktober 2014

Höst





I mitt inlägg Höstliv från hösten 2013  skriver jag, att jag tycker hösten är en fin årstid. Dofterna och färgerna är så härliga. Likaså är det alltid trevligt att komma igång med de aktiviteter, som legat nere under sommaren. En ny aktivitet har tillkommit i höst, som jag skall berätta om i min blogg så småningom.
Vad är nu skillnaden denna höst mot förra? En stor förändring är att jag helt slutat yrkesarbeta. Jag gick ju pension för fyra år sedan, men fortsatte att arbeta som timanställd. Det har varit väldigt stimulerande, men nu blir det mer tid för annat.
Mitt stora projekt under hösten är en rejäl genomgång av min bostad. Det innebär förutom vanlig städning, genomgång av skåp och lådor, gallring i bokhyllan, genomgång av gamla fotoalbum och pärmar med papper. Jag hittade en del roliga saker, som jag kanske kan visa upp i min blogg.
Jag går också igenom min garderob och rensar en del där, men unnar mig också en del nytt.
Då man är pensionär med hund är man ute mycket. Man behöver alltså flera olika ytterplagg och bra skor. Jag har unnat mig hela två nya jackor i höst!









Jag skall också fräscha upp köket. Det är fjorton år sedan det totalrenoverades. Skåpinredningen får hänga med många år till, men det var dags att måla om väggarna. Om några veckor kommer samtliga vitvaror att bytas ut till nya.


Sören och Roffe (76 år!) målar mitt kök. Jag kan rekommendera dem. De är jätteduktiga.



















6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Trodde också att jag skulle få tid att göra allt det där när jag blev pensionär. Så blev det inte - jag började läsa in en fil.kand. så fort jag slutat skolan och det tog sex år. I och för sig vikarierade jag i kyrkan och hade körer också under den tiden. Som kantor jobbar jag fortfarande...
    Roffe är två år yngre än jag så jag är inte så imponerad, haha.
    Kram från Ingrid som bytte namn på Sören och Roffe, därav borttagningen av kommentaren ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kära nån, då är du alltså 78 år! Underbart att få vara aktiv fortfarande. Ja, jag har då aldrig förstått vad det är för roligt med att sluta jobba. Men alla har ju inte förmånen att ha ett arbete de älskar. Som jag skrivit tidigare, jag förstår inte hur du hinner med allt (och orkar). Jag slutade med min timtjänstgöring på det lokala biblioteket, inte på grund av omorganisation av personalen, utan på grund av omorganisation av böckerna. De införde ett annat system. Men jag saknar arbetet .Hälsn Birgitta

      Radera
  3. Vilken stämningsfull höstbild du lagt in. Jag har suttit och njutit av den en god stund. Hösten när den är som vackrast. Inte som det busväder jag har utanför just nu. Nyfiken som är mitt förnamn, så undrar jag vad det är för hemlig ny aktivitet. Får jag gissa? Då slår jag till med släktforskning.
    De där skorna liknar exakt mina som jag köpte på nätet. Härliga promenadskor. Jag har också börjat städa lite överallt. Då brukar jag säga som min älskade mamma sa. Att jag dödstädar. Hon sa alltid det med glimten i ögat. Hösten är en bra tid att gå igenom olika vrån. Ta sig tid att resa bakåt i tiden. Slänga och skänka kläder. Jag har också hittat saker som jag tänkte skoja och lägga in på bloggen lite då och då. Då kommer du att få ett fräscht kök när det är nymålat. Vad bra att du har en hund som tar med dig ut i alla väder. Fredagskram från Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din vänliga kommentar! Nej, det är inte släktforskning. Det har min bror tagit hand om. Det är faktiskt en läsecirkel tillsammans med fyra grannar. Inte så ovanligt det heller.
      Ja, döstädning är namnet på detta som jag håller på med. Ville inte skriva det i inlägget eftersom mina barn läser bloggen.
      Trevlig helg
      Birgitta

      Radera

  4. Härliga bilder! Heja Sören och Roffe! Vad kul att du fick fota dem (de måste nog funderat lite över varför i herrans namn du skulle fota dem;-).
    Jag tycker benämningen "dödstädar" var ganska bra faktiskt! Du behöver inte vara orolig, mamma. Jag klarar av att höra det! :-) Passa på att skriva dina memoarer också när du ändå är igång! Så att jag kan berätta alla detaljer om min fantastiska mamma för mina barnbarn en vacker dag!

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...