1 oktober 2014

Bondens marknad i Tessinparken

Bondens egen marknad är till för den som vill handla råvaror av högsta kvalitet. Här hittar man säsongens primörer och andra läckerheter från traktens producenter. Från färska hjortron och nyplockad potatis till goda ostar och hjortfilé.
Man kan hitta dessa marknader på flera ställen över hela landet. Jag besökte den som ligger i Tessinparken i Stockholm. De kommer att finnas där varje lördag hela oktober ut. Ett hett tips är att vara där redan klockan 10 på förmiddagen, då de öppnar. Jag kom på eftermiddagen och då var det litet utplockat. Det fanns goda möjligheter att provsmaka.







Polkarova











Aj då, det här gillar nog inte Hälsovårdsnämnden

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder - förstår att du handlade på den marknaden med så fina och fräscha grönsaker. Grönkål t.ex. brukar ju aldrig finnas färsk utom till jul.
    Var ligger Tessinparken - har mig veterligen aldrig varit där.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tessinparken ligger på Gärdet mellan Valhallavägen och Askrikegatan, nära Fältöversten.Uppriktigt sagt - jag handlade faktiskt inget alls! Har ju ett litet hushåll.Får ta mig dit nästa år och planera inköpen. Det var första gången jag var där och nu vet jag ju vad som finns.

      Radera
  2. Det är trevligt med dessa marknader som finns lite överallt. Jag såg många läckerheter på dina bilder. Man känner sig även nyttig när man inhandlar något. Trevlig helg.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...