30 mars 2014

Sissi

Kommer ni ihåg Sissifilmerna? De gick på bio någon gång i mitten av 1950-talet. Jag älskade dem, men de hade helt fallit ur mitt minne till dess att jag besökte Wien våren 2012. Vi var då på en visning av slottet Hofburg och besökte bland annat kejsarvåningen. Där bodde kejsarinnan Elisabeth av Österrike, "Sissi", och hennes familj på 1800-talet.
Hennes liv och tragiska öde har ju blivit mytomspunnet och det fanns mängder med souvenirer med anknytning till henne, men också till filmerna, som baseras på hennes liv.




Häromveckan  letade jag bland biografier på biblioteket och råkade få syn på en bok om Elisabeth. Jag lånade hem den, men orkade tyvärr inte läsa den färdigt. Jag måste erkänna att mitt intresse för Österrikes historia inte är så jättestort. Författaren har säker forskat en del, vilket hon slarvigt nog inte redovisar. Hon lägger in en massa tankar och känslor hos personerna, vilket gjorde boken väldigt tröttsam att läsa. Kändes litet fånigt, helt enkelt.
Jag blev dock väldigt nyfiken på filmerna och undersökte om de gick att få tag på. Jag hittade dem alla tre på Youtube. Ingen med svensk text, dock. Jag förstår att de var populära. Otroligt välgjorda och med kostymer och interiörer så fantastiska att man häpnar. Naturligtvis har man anpassat den verkliga historien och retuscherat en del.
Romy Schneider, som spelade Sissi, drabbades också av ett sorgligt öde och gick bort endast 44 år gammal





2 kommentarer:

  1. Lustigt att jag aldrig hört talas om dessa filmer - jag som var tonåring under stor del av 50-talet. Intressant.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Det var väl så och är kanske fortfarande så, att vissa saker eller företeelser får en lokal spridning. Du blev säkert bekant med en del, som jag aldrig hört talas om. Det mest märkliga är hur annorlunda vi var som tonåringar jämför med dagens.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...