2 mars 2014

Hunden Stella två år

"Jag har sett en blick i hundars ögon, en snabbt försvinnande blick av förvånat förakt och jag är övertygad om att hundar tycker vi är galna". Detta är ett citat, som lär komma från författaren John Steinbeck.
Ja, ibland känns det nästan som om min hund tänker något sådant. Hon måste ju undra vad jag egentligen håller på med hela dagarna. Jag springer omkring hemma och öppnar och stänger skåpdörrar. Ibland plockar jag  fram en märklig apparat, som jag drar omkring på golvet och som surrar något förskräckligt.  På kvällarna sätter jag mig och stirrar på ännu en apparat som flimrar. När man i stället skulle kunna sitta och mysa och kela! Nåja, vi är ju faktiskt ute och promenerar en hel del. Mysa och kela går tur nog att göra samtidigt som jag stirrar på den där flimrande apparaten. Det är kul när det dyker upp djur i apparaten, särskilt läskiga isbjörnar och elefanter. Då får Stella tillfälle att visa att hon minsann kan skälla ordentligt.


Stella myser i soffan. Nej, hon ligger inte direkt i soffan, utan har en lös tygbit under sig.


En dag i höstas tog jag med Stella på ett tåg till Nyköping för att besöka MiniMax´s kennel, där hon föddes. Hon fick träffa sin mamma, sin mormor, sin moster och en av sina systrar. Det var jättekul, men de kände inte igen varandra om någon trodde det.

Foto: Bibbi Franzén/Kerstin Jonsson

Vintern kom till slut och det var härligt att springa omkring i snön.




Som den ambitiösa matte jag är, försöker jag följa med vad som händer i hundvärlden och läser regelbundet tidskriften Härliga hund.




Stella fyller två år den 2 mars. Av mig får hon ett nytt koppel med matchande halsband. Dessutom skall hon få gå en kurs i rallylydnad nu under våren.







Stella leker med mitt yngsta barnbarn Artur



Matte visar Stella hur man tar en selfie







4 kommentarer:

  1. Oj, var glad över att Stella uppfattar Tv:n som bara en flimrande apparat! Stellas moster Märta som bor hos mig blir väldigt upprörd när hon på TV:n får se hästar, hundar, katter, kaniner, grävlingar ... Myror går hittills bra. Om de är små.
    Kerstin J

    SvaraRadera
  2. Jag är övertygad om att hundar är kloka djur, att de har mer intuition än vad vi tror. Kan känna av om man är ledsen eller arg. Till skillnad från de mindre komplicerade katterna.

    SvaraRadera
  3. Å så roligt att se hunden som du pratade om!

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...