13 augusti 2013

Sommarresa del 1: Från Stockholm till Nordkap

Denna sommar gjorde jag en resa, som jag länge drömt om att göra - till Nordkap och Lofoten! Smålandsbussen hade det perfekta upplägget, så jag hängde på en samling smålänningar och for iväg på en elva dagars resa.
Vi åkte via Höga kusten och Tornedalen upp mot Kukkolaforsen. Sedan vidare genom Finland in i Norge. I samband med övernattningen i Finland fick vi se midnattssolen.
Med Porsangerfjorden som följeslagare for vi till Mageröya - Nordkapön. Vi övernattade i Honningsvåg, Norges nordligaste stad. På kvällen for vi ut till Nordkapsklippan, där vi stannade några timmar. Tyvärr var det mulet den natten, så någon midnattssol fick vi aldrig se, men det var ändå magiskt att stå och se ut över Ishavet och veta att man stod på Europas nordligaste spets. Nåja, en sanning med modifikation. Det finns en udde, som sticker ut några meter till, men Nordkap fick sitt namn redan 1533 av en sjöfarare och man har valt att hålla fast vid denna benämning.
I nästa inlägg berättar jag om hemresan.


Höga kustenbron


 
Gammelstad kyrkstugor utanför Luleå
 

Kukkolaforsen
 


Midnattssol i Enontekiö 




Chauffören kokar lunchkorv

Utsikt över Kautokeino sett från Juhls silvergalleri


 




Rastplats för samer
 



Same



Nordkap!

3 kommentarer:

  1. Jättefina bilder, och i Gammelstad kyrkby är jag född. Men det jag fastnade för här ör de vackra glasfåglarna i fönstret vid Juhls Silvergalleri.Antar att de finns att köpa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hittat min blogg och att du gillar bilderna. Juhls silvergalleri ligger i Kautokeino. Vilket fantastiskt museum! Om du inte varit där rekommenderar jag ett besök. Jag köpte en fågel och tog med mig hem. Dessa fåglar är av dansk design. På galleriets hemsida www.juhls.no hittar jag inga uppgifter om fåglarna. De kan nog inte skicka glasfåglar utan man måste nog köpa dem på plats. Men du kan ju kontakta dem och höra om de säljs någon annanstans.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Verkar ha varit en fantastisk lyckad resa som du gjort i sommar. Det är magiskt med midnattssolen - såg den vid ett tillfälle uppe på Dundret när jag var bussguide för många år sen. Men glömmer aldrig den synen. Härligt med en sällskapsresa per buss, man får se så mycket mer än man får om man åker bil själv.
    Tyckte också mycket om glasfåglarna men skulle nog inte våga ha dem hängande i fönstret...
    Fin bild på samen!
    Kram/Ingrid

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...