19 augusti 2013

Sommarresa del 2: Nordkap, Lofoten och ner genom Norge


I mitt förra inlägg berättade jag att jag i år gjorde en elva dagars resa till Nordkap och Lofoten. Här kommer fortsättningen - bilder som jag tog under hemresan.
Då vi besökt Nordkap körde vi söderut och stannade i Alta, en ort berömd för sina hällristningar. Så for vi till Tromsö, en underbart vacker stad, där Ishavskatedralen är ett landmärke. Sedan vidare ut på  Lofoten, där vi stannade i Svolvaer. Det är otroligt vackert på Lofoten och jag kan förstå att många konstnärer åker dit och låter sig inspireras av naturen. Livet där domineras av det mycket omfattande fisket. Från Lofoten tog vi båt till Bodö och for sedan via Trondheim, Dovrefjäll och Gudbrandsdalen hem till Sverige.


Det var kolossalt blåsigt på Nordkap



Hällristning i Alta



Tromsö


 



Lofoten



Här gäller det att samarbeta



Torkade fiskhuvuden




Trondheim



I Trondheim lever traditionerna



Dovrefjäll
   



Gudbrandsdalen


 

 
 












 






 






2 kommentarer:

  1. Vilken sagolik resa, det visar de fantastiska bilderna. Bilden från Lofoten väcker verkligen lust att resa dit. Ändå är det som om Norge ligger för nära,de få gånger vi har råd att resa blir det gärna till värmen och till en helt annan kultur.Dumt tänkt!

    SvaraRadera
  2. Jag hade också tyckt att det varit spännande att resa till Lofoten, men Kent vill absolut inte åka norr om Stockholm på utflykt. Så jag är glad över att ha fått se lite av norra Sverige på den tiden jag var reseledare på en turistbuss.
    Helt underbara bilder - Dovrefjäll kan jag inte se mig mätt på. Skulle nog ha försökt att måla av det om jag hade varit där.

    Roliga färger på husen i Trondheim. Sen är jag imponerad över hur duktiga våra förfäder var att rita/rista djur i hällarna.
    Kram/Ingrid

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...