10 mars 2011

Cinemateket

Söndagen den 27 februari var det släktfest på Cinemateket i Stockholm. Då visades nämligen den gamla, svenska  filmen Fästmö uthyres, som hade premiär 1950. Min bror Jan har en liten roll i denna film. Det var naturligtvis väldigt roligt för hans familj att för första gången få se den. Själv såg jag den nog vid premiären, men har inget minne av detta.
Filmen beskrivs som en fyndig komedi där en arbetslös Eva Dahlbeck motvilligt hyrs ut som fästmö år Karl-Arne Holmsten. I filmen, som under decennier inte varit tillgänglig för visning, medverkar stora delar av den svenska skådespelareliten. Thor Modéen syns för sista gången framför kameran.


Min bror Jan, Monica Eek-Olsson (Weinzierl)  och Jan Molander i filmen Fästmö uthyres

Jag berättar detta för att jag tycker att det är så fantastiskt att man bemödar sig att restaurera gamla svenska filmer och att Cinemateket gör dem tillgängliga för allmänheten.
Observera att man kan skicka in önskemål om visning av film till Cinemateket www.sfi.se/cinemateket



Jan (t v) i samspråk med filmarkivarie Magnus Rosborn




Cinematekets biografer Bio Victor och Biografen Victoria har ett stort utbud  av andra intressanta filmer. Några dagar senare var jag där igen och såg den prisbelönta, iranska filmen Den vita ballongen i regi av Jafar Panahi. En underbar film, som handlade om en iransk familj, med en sexårig flicka i huvudrollen. Jafar Panahi  har gjort många andra filmer också. Hans kritik av den iranska regimen har resulterat i att han dömts till sex års fängelse och 20 års yrkesförbud och att han inte får  ge intervjuver eller lämna landet efter avtjänat straff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...