8 september 2023

Kulturvandring på Lidingö

I somras gjorde jag en av de kulturvandringar, som Lidingö kommun erbjuder på sin hemsida.
Vandringen kallas för Staden på landet - staden på modet. Den är ett par kilometer lång och går genom bebyggda områden. 
Jag började med att gå till Stureplatån. Det är ett radhusområde, som uppfördes i slutet av 1940-talet. Husen ritades av Erik och Thore Alsén. Ytterligare några radhus tillkom i området 1987.  




Därefter fortsatte jag ner mot villaområdet Islinge, som grundades av Islinge gårds ägare C G Dahlerus.  Jag gick utmed Albavägen, där det ligger många fina sekelskiftesvillor. Jag njuter av utsikten över Islingeviken och kommer så småningom till hörnet Albavägen/Västerkroken, där det ligger ett hus, som är ett fint exempel på funktionalism.


Islingehöjden


Funkisvilla


Vid Västerkrokens slut kommer man så upp till ett område med flerfamiljshus, Torsviksplatån. Jag går förbi dem och kommer sedan ut på Torsberget, där Carl Milles staty Flöjtspelande ängel restes 1997. 



Så gick jag ner mot Islinge hamnväg och passerade seniorboendet Hiertagården. Längre bort ligger Foresta, men dit skall jag inte nu, utan går tvärs över vägen upp till Herseruds villaområde och passerar Kinas ambassad.

Kinas ambassad

Sedan fortsätter jag utmed Ringvägen och passerar ett antal monumentala villor. Så vackra! En del är nationalromantiska och en del i jugendbarock. En av de modernare villorna hade en bedårande trädgård, som jag bara kunde skönja.







Slutligen kom jag till Mosstorpsvägen där jag vek av mot Hersby vattentorn.

En charmig men mycket brant väg ledde upp dit. Nu kunde man nästan tro att man var på landet, för där hade några av husen gärdesgårdar som staket

 
Väl upp på höjden kunde jag konstatera att den utsiktsplats, som tidigare hade funnits här, var upptagen av två privatvillor. Så där gick det inte att komma fram. 
Det var en trevlig promenad och jag fick bekanta mig med en del vägar jag inte gått tidigare. 



Hersby vattentorn



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...