17 januari 2023

Japansk kokkonst

 

Vi har en liten restaurang vid Ropsten, som heter Kaiyo. Jag har aldrig haft anledning att utnyttja deras "take-away" förrän en dag tidigare i vintras, då jag var på väg hem från stan och det var rätt sent på dagen. Jag satt på tunnelbanan och klickade in en beställning på deras hemsida, som jag sedan kunde hämta då jag klivit av tunnelbanan och var på väg till bussen. Rätten jag valde hette Yakiniku. Det var strimlat nötkött med ris och grönsaker på koreanskt vis. Väl hemma kunde jag sedan avnjuta en riktigt god middag. Jag blev så betagen av denna måltid att jag började leta fram fakta kring japanska restauranger i Stockholm och japansk kokkonst.




Stockholms första japanska restaurang hette Seikoen och låg vid Tegelbacken. Jag minns att jag var där och åt någon gång på 1980-talet. Maten tillagades vid bordet. Det lär ha varit den första restaurangen som serverade sushi, som ju är en nyttig snabbmat. Det finns flera restauranger som serverar japansk mat. Miyakodori på Upplandsgatan lär vara en av de bästa. Den fick högsta betyg av DN:s krogkommision.


Yakiniku

Det japanska köket präglas av enkelhet och har formats av historia, religion och filosofi. Smaksättning och tillredningsteknik är viktigt, likaså att maten ser tilltalande ut. En måltid bör innehålla soppa och ytterligare tre rätter. Tillkommer ris och grönsaker. Man delar upp maten efter olika tillagningsmetoder: råa rätter, ångkokta rätter, soppor, nudelrätter, inkokta rätter, friterade rätter, grillade och stekta rätter, gryträtter och fonduer, pickles och sallader. Det som vi kallar efterätter verkar inte vara så vanligt. Men i samband med teceremonien serveras alltid småkakor.
Teceremonier ordnas ibland på Etnografiska museet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...