20 december 2020

Gem weekly photo challenge - STJÄRNA

Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Susanne, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Under detta år har orden  varit homonymer, dvs ord som stavas och uttalas lika, men kan ha olika betydelser. Årets sista ord är STJÄRNA. Fler deltagare hittar du på Susannes hemsida.


Venus är en planet, som brukar kallas morgonstjärnan eller aftonstjärnan, eftersom den syns bäst tidigt på morgonen och sent på kvällen. Jag lyckades med min enkla kompaktkamera ta en bild av den, vid ett av de de tillfällen den visade sig.


Sedan kommer jag att tänka på filmstjärnor, men det finns ju så många , så det är svårt att välja. Jag väljer Greta Garbo.



Den tredje bilden är ett litet arrangemang. Jag höll upp en julstjärneblomma bredvid min adventsstjärna, då jag tog bilden.
Med denna bild ber jag att få önska alla i gruppen och alla övriga läsare en riktigt GOD JUL!


16 kommentarer:

  1. Fina stjärnor du visar! Greta Garbo en helt fantastisk filmstjärna.
    Önskar dig GOD JUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din vänliga kommentar, Violen. Jag önskar dig också en GOD JUL!

      Radera
  2. Tre helt olika stjärnor! Att du visste hur Venus såg ut - redan det är n bedrift, och att du lyckades fota Venus med din lilla kompaktkamera är fantastiskt bra jobbat.
    Du valde rätt skådespelare och din egenarrangerade stjärnbild är en succé:-)

    SvaraRadera
  3. Stjärnor på himlen är minsann inte enkla att plåta! Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nåja, bilden blev ju litet oskarp, men det var ändå roligt att få visa den.

      Radera
  4. Vilken härlig tolkning! Så fina bilder! Och fantastiskt att du fick till Venus så bra. Undrar om det var den jag också såg sent i går kväll.Är osäker .
    Och valet av Greta Garbo som filmstjärna var jättebra. Gillad verkligen bilden också på dina två julstjärnor.
    Vill också önska dig en så bra jul som möjligt och sedan hoppas vi på ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  5. Ett fantastiskt fint inlägg på temat STJÄRNA! Jag hade tänkt deltaga denna vecka, men du har redan sagt allt och på ett så bra sätt, inte minst med fotoarrangemanget av de två stjärnorna.

    GOD JUL och ett GOTT NYTT - och förhoppningsvis - BÄTTRE ÅR!

    önskar Mariadne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie-Anne! Ja, det var ren tur att jag hade några egna lämpliga bilder att visa.

      Radera
  6. Kul att du lyckades fota med kompaktkameran men nu kanske jag är lite av en glädjedödare här... Kan det vara Mars du har fotat för det ser lite rött ut i stjärnan? Planeten Mars kan vi se från jorden under december och om jag har förstått det rätt så syns Venus som morgonstjärna i början av december men blir svårare att se resten av månaden.

    Fint med julstjärnorna på sista fotot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, du är ingen glädjedödare! Jag förstår precis vad du tänker på. Mars har mycket riktigt synts nu i december kvällar med klar himmel. Min bild är dock tagen för rätt länge sedan och varför jag är nästan helt säker på att det är Venus beror på att jag läste om det i tidningen just att Venus skulle synas denna kväll. Så jag gick ut på balkongen och tog denna bild. Men visst, jag kan ha fel.

      Radera
  7. Vilken underbar tolkning av veckans ord :) Och att få ihop 3 olika stjärnor i ett inlägg var inte illa :)
    Jag önskar dig en god fortsättning och tackar för i år och nu hoppas vi på ett bättre 2021 Ta hand om dig och stay safe
    KRAM Susanne

    SvaraRadera
  8. Du fick till lite olika varianter, kul tolkning

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...