21 mars 2020

Vårpromenad

Det gäller att sysselsätta sig i dessa tider. Att bara gå ut och promenera är ju inte farligt, bara man låter bli att träffa folk.
När hunden och jag skall gå en litet längre promenad så brukar vi gå utmed Islingeviken här på ön. Torsdagen bjöd på strålande väder, så vi passade på. Jag tog med mig kameran, även om jag tycker att det är besvärlig att fotografera, då det är stark sol. Det blir mycket skuggor och nästan omöjligt att ta bilder i motljus.
Vi stannade i den lilla backen ner mot viken, där det alltid brukar växa krokus. Stella lät sig gärna fotograferas. Hon börjar bli van - jag tror att hon blivit en riktig linslus.


Båtarna i småbåtshamnen väntar på sjösättning...



Min lägenhet ligger i ett av de flerfamiljshus man skymtar på var sida om stolpen. Från den här bryggan klev jag ner i vattnet förrförra sommaren, men det gör jag aldrig om. Nedersta trappsteget visade sig sitta väldigt högt upp. Jag höll på att inte komma upp ur vattnet...



Några änder och svanar simmade förbi...




Vi passerade Lidingövarvet. Bryggan man ser är kvar från ett sommarnöje, som låg här en gång i tiden. 
Jämför med den gamla bilden, som kommer efter.



Här står grosshandlare Wahlund vid sin egen ångbåtsbrygga Constancia. Fotot är taget ca 1910 och tillhör Lidingö hembygdsförening.

Indonesiska ambassaden ståtar på höjden...


Myrstacken är i full gång...


Tennisbanan väntar på sina spelare...


Sist, men inte minst, tussilagon som kommit upp. Den brukar komma upp just på detta ställe varje år.


2 kommentarer:

  1. Härliga promenader du har precis nedanför ditt hus! Då är det inte krångligt, bara att ge sig iväg, inte ens SL-kortet behövs. Jag lunkar runt på Djurgården i dessa karantäntider, men igår tog jag faktiskt tunnelbana och buss ut i Nacka-reservatet för att få lite omväxling. Där befann sig tydligen resten av Stockholm också, i stället för att shoppa inne i city.

    Din spaniel Stella är verkligen bedårande! Man bara smälter inför dessa ögon och den lockiga pälsen.

    // Marie-Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nackareservatet är ju ett underbart område. Jag var där vid några tillfällen, då jag arbetade i Björkhagen.
      Hunden är till mycket sällskap, speciellt dessa dagar.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...