27 december 2019

Nationalmuseum - en tredje rundvandring



Så var det dags att slinka in en stund på Nationalmuseum igen. Jag har i tidigare inlägg visat bilder på tavlor och andra föremål från 1500-talet fram till 1800-talets slut. Nu var det dags för 1900-talet.
Jag känner inte till hur man kommit överens med Moderna museet, men vill man uppleva mer av konsten från 1900-talet får man gå vidare till det museet.
Det som var mest påfallande, nu när jag besökte avdelningen för 1900-talet, var att man visade mycket design från de senaste åren.
Hittills har mina rundvandringar inte inneburit någon direkt fördjupning. Man koncentrerar sig inte så bra på själva konstverken, när man är uppfylld av att fotografera.
Nästa gång jag besöker museet, skall jag lämna kameran hemma och pröva att vandra med ledning av den app som finns att ladda ner. Appen heter Nationalmuseum visitor guide app. Man får inte glömma att ta med sig hörlurar.

Eugène Jansson, Riddarfjärden i Stockholm 1898
Helmer Osslund, Hösten 1907

Carl Wilhelmson, Kyrkfolk i båt 1909


Otto Carlsund, Brandsoldaten 1926

Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén 1931


Edward Hald, Himmelsglob 1930



Ann-Mari Forsberg, Valdemarsskatten. Väggbonad 1956

Telefoner mm 1978-1984. Design Carl-Arne Breger

2 kommentarer:

  1. Ja, nya Nationalmuseum måste man tillägna sig etappvis, annars storknar man av mängden och variationerna. Men jag uppskattar att man blandar olika konstformer i rummen; det ger en bättre helhetsbild av epoken ifråga. Jag ska också fortsätta med 1800- och 1900-talet efter nyårshelgen. Köerna till entrén är nog förfärliga nu under mellandagarna. Önskar dig ett Gott Slut på det gamla året och ett Gott Nytt 2020!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är trevligt att ha något att se fram emot. Jag önskar dig också ett Gott Slut på det gamla året och en Gott Nytt År!

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...