12 november 2019

Film, film och åter film

Biobiljett från 1950-talet

Filmintresset har följt med mig genom livet.  Utbudet numera är enormt, men tyvärr är det sällan något som intresserar mig. Det mesta vänder sig väl till en yngre publik.
Jag går numera rätt sällan på bio, men för några veckor sedan kom jag faktiskt iväg och såg Hasse & Tage -  en kärlekshistoria. En underbar dokumentärfilm!
Jag har också besökt Cinemateket i Filmhuset någon gång per år för att se en klassiker eller en litet mer smal film
Nu som äldre har man en ganska bestämd uppfattning om vad som kan vara intressant att titta på. Jag läser alltid DN:s filmrecensioner och väljer ut en del av filmerna för att kunna se dem när de kommer på DVD. Då lånar jag dem på biblioteket eller ser dem via Cineasterna.
Jag har tillgång till Netflix. Här kommer ett tips på en klart sevärd serie på Netflix: Ring min agent.
Cineasterna, som jag nämner ovan, är en ny tjänst för lagligt strömmande film. Där finns både nyare och äldre filmer.
Många folkbibliotek är anslutna till denna strömningstjänst, vilket innebär att man måste ha ett  lånekort för att kunna använda sig av tjänsten. Helt gratis, naturligtvis. Filmerna går att casta.
Ett bibliotek, som inte är anslutet utan i stället har sin egen strömningstjänst, är Stockholms stadsbibliotek.

Några av mina favoritfilmer är:
Harens år efter Arto Paasilinnas bok med samma namn. Finns att se på cineasterna.se



Hemligheten i deras ögon, en argentinsk thriller med en gripande kärlekshistoria invävd. Finns att se på Netflix.


6 kommentarer:

  1. Lyckliga du, som har tillgång till Netflix och deras härliga film- och serieutbud! Nu lär visst den senaste säsongen av "The Crown" visas där? Uppmuntrad av min välförsedda väninna gjorde jag vissa ansträngningar för att erövra denna skatt, men det visade sig att jag i så fall 1) måste ansluta mig till husets Comhem, 2) + köpa ytterligare en slags digitalbox och baxa in den under min TV, eller 3) helt sonika kasta ut min nuvarande, väl fungerande, TV och köpa mig en helt ny. En affär på åtskilliga tusenlappar. Men jag är lycklig nog att ha en bra DVD-spelare och gratis låna ur Svenska Filminsitutets rika filmsamling. För utan filmmöjligheter står man inte ut när SVT visar mest flabb- och skrikprogram på kvällarna och kallar det för "underhållning"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu förstår jag inte alls! Vem påstår allt detta för att du skall kunna se Netflix? Det är ju en strömmningstjänst och har ingenting med Comhem eller någon digitalbox att göra. Du har ju en dator och kan se Netflix på den. Eller casta från datorn till TV-n. För att kunna casta måste du ha en TV med HDMI-uttag. Du får betala för abonnemanget, förstås. Runt 90 kr/mån. Gå in på Netflixs hemsida och kolla där eller ring dem. Men ha inte för stora förväntningar. Utbudet för oss mogna är rätt begränsat. Tröttnar man kan man lätt säga upp abonnemanget.
      Ja, det är tur att Filmhusets bibliotek och SSB finns!

      Radera
  2. Tack för tips, Birgitta, men detta var det svar som jag fick av min TV-handlare. Ringde dit när jag insåg att det inte gick att klicka in Netflix-anslutningen till min dator. Idel felkoder och knappar som inte var aktiverade. Inga instruktioner på hemsidan om hur man ska gå vidare, bara "betala här"-länkar. Men först måste man ju kolla att min (ganska nya) dator kan ta emot denna tjänst? Blir sååå trött på allt tekniskt krångel, och som bara slutar med att man ska köpa nytt och lägga till några extra månadsräkningar - för att sen upptäcka att det inte fungerar ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag skall väl egentligen inte lägga mig i detta. Jag är ju ingen expert. Tyckte bara det lät konstigt. Tydligen har du försökt installera Netflix på din dator, men inte lyckats. Om man går in på deras hemsida så kan man se att det krävs en del för att lyckas. Det verkar som det har något med ditt internetabonnemang att göra. Man måste ha en viss bandbredd och en viss hastighet för att det skall fungera. Tror i alla fall att det är bättre att du tar kontakt med Netflix direkt. De har ju ett telefonnummer. Men jag vet hur det kan vara. Man får stå timmar i kö för att sedan prata med någon 20-åring, som inte förstår vad man inte förstår. Beträffande betalning, så erbjuder de ju en provperiod.

      Radera
  3. Tvärtom, så snällt av dig att engagera dig, Birgitta! Och: oh ja, jag har pratat åtskilliga timmar med tjugoåringar vad gäller min dator, mitt virusprogram, min skrivare, min TV - you name it. Misstänker att jag orsakat ett och annat "utbrändhetsfall" bland dem.

    För övrigt är ditt filminlägg på bloggen väldigt trevligt, och den gambla biobiljetten ger mig nostalgiska rysningar. Som barn och tonåring sparade jag på sådana och klistrade in i ett skrivhäfte, tillsammans med uppgifter om film, datum och biosällskap.

    Det kommer snart ett nytt inlägg i min egen blogg, var just ute en sväng och fotograferade. Så watch out! :-D

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...